Friday 11 April 2008

Pernahkah terjadi kepada anda?

Apakah perkara2 sebegini pernah terjadi di dalam kehidupan anda??

1. Anda park kereta di shopping complex yang besar, lepas tu tak ingat dimana diletakkan.

2. Anda membeli barang2 di pasaraya besar, bila dah sampai ke cashier dan bila nak bayar, baru sedar wallet tertinggal?

3.Anda membawa kereta dalam panas terik dan dalam keadaan jam yang teruk, kereta anda bermasalah?

Hmmm...semua ni berlaku pada saya dalam masa 2 hari ini. Macamana nak maintain cool and sabar ye...

Kes 1

Tengahari semalam, setelah selesai perjumpaan dengan pelawat dari British High Commission, saya bertolak balik dan berjanji nak jumpa suami di KLCC..untuk lunch bersama. Sebaik hampir sampai ke KLCC, cuaca nampak macam nak hujan lebat, langit gelap dan angin kencang bertiup. Ikutkan hati malas nak singgah KLCC..tapi masuk juga dan parking kereta di underground parking. Bila keluar dari kenderaan dengan confidentnya juga saya lihat number2 yang tertera di tiang2 besar, 6B..7B..wah confident jugakla saya mesti saya senang nak cari bila balik nanti. Terus naik lift ke atas. Cuba juga ingatkan apakah kedai di sekeliling sebaik keluar dari lift..ada Secret Recipe, Spade dll..

Bila time nak balik, bayar parking dulu, masuk lift, jari terus tertekan P1, dalam hati fikir..P4 kot, so terus tekan P4 and keluar..carilah tiang-tiang yang bernombor 6B, 7B...berkali-kali round sampai berpeluh2 tak jumpa juga. Mulalah panik sakan. Call suami tak dapat. Nasib baik terserempak staff parking, terus tanya dia. Saya kata pada dia, saya park di area 6B dan 7B...rupanya kata dia..semua level pun bernombor yang sama...hah...malu saja. Dia minta parking tiket saya..dan terus cakap saya sebenarnya park di P1..Ya Allah..punyala confident tadi yang saya takkan susah cari kereta saya..

Moral of the story next time bila park kat tempat yang besar macam ni..make an effort untuk tulis..and kalau lupa juga..cuba tengok di parking tiket..perhaps ada tercatat which entrance or which level..and rasanya the difference is the colour pada tiang yang bernombor tu di each parking level.

Kes 2 n 3
Berlaku tengahari tadi. Lepas balik dari press conference GMI di Selangor Chinese Assembly Hall. Hantar Kak Aliza (isteri YB Saari Sungib-ADUN Hulu Kelang) di hadapan sekolah anaknya di Keramat. Lepas tu terus ikut Setiawangsa sebab nak singgah beli barang di Car4. Time orang nak pegi Solat Jumaat. Banyak la kereta. Berkali-kali traffic light bertukar lampu hijau dan merah tak dapat nak lepas-lepas lagi dari junction tu. Jalan Jelatek menuju ke Wangsa Maju pun nampak jam sangat. Suddenly terasa aircond agak panas. Dalam hati fikir mungkin tak ada apa2.Tapi terfikir juga baru seminggu buat major servis and aircond pun diservis juga. Teringat nak tengok temperature..Ya Allah...lagi setakuk nak ke level H..bukan main panik saya..cepat2 off aircond..tak turun juga temperature..

Saya dah berpeluh..dalam hati dah terfikir macam2, enjin berasap ke terbakar ke...puaslah dok berdo'a dalam hati...cepat-cepat call Servis Centre...dia suruh saya tunggu and dia will call back sebab tak de mekanik di situ sebab waktu rehat..Dia suruh saya berhenti di tepi jalan. Saya kata mana boleh jalan tengah jam and tinggal satu lorong saja..sebab jalan sedang dibaiki. Saya tak de choice terpaksa drive jugak..

Alhamdulillah...nasib baik lepas tu dah dapat keluar dari jam, temperature pun dah balik ke normal. Dapatlah saya teruskan perjalanan dan singgah ke car4 untuk beli barang2 keperluan camping anak saya.

Anyone ada good advise bila emergency macam ni berlaku..apa yang patut dibuat..if temperature high..sepatutnya apa tindakan kita ye??

Sesampai dalam Car4 cepat2 cari barang yang dipesan anak saja. Nak cepat sebab lepas tu kena terus hantar ke sekolah anak and at 2 dah nak kena bertolak ke PJ lagi. Sampai di cashier terus letakkan barang dan siap dimasukkan dalam plastic bag baru realise yang wallet tertinggal dalam van. Cuma bawa handbag saja. Alamak macam mana ni...nasib baik tak ada customer lain beratur di belakang saya. Terus minta maaf pada cashier tu and bagi tau wallet tertinggal, dia tanya ada kad ATM ke..mana ada semua dalam wallet. Kebetulan pula saya baru 'mengemas' handbag saya..if not ada juga beberapa RM di sana sini :))..Adik tu pun kata..tak pe akak pegi la ambil wallet tu dulu..dia pun tutupla dulu kaunter dia..

Alhamdulillah..Allah mudahkan. Terusla saya berlari dan memecut ke kenderaan saya..kena pula parking agak jauh..berpeluh lagi saya..Nasib baik ada..terus naik and terus bayar..Lega.....Alhamdulillah..Allah permudahkan..

Banyak betul dugaan..akibat kelalaian sendiri sebenarnya...So lain kali kena lebih beringat dan berhati2. Jangan Panik...stay cool..berdo'a banyak2..

3 comments:

maklang said...

Memang kena selalu sabar banyak2...Cobaan...

Ummi365 said...

Ummi pernah kena macam yang ummu asiah kena. Berpeluh sejuk satu badan.

Neeza Shahril said...

nauzubillah... jangan lah benda2 macam ni jadi kat neeza. Neeza ni memang cepat panic.. blank, tak leh nak fikir apa dah..