Saturday 7 November 2009

Entry Santai: Taktik Menjadi...Senang Diri..Suka Hati...

Seikhlasnya saya tidak suka memasak atau mungkin selayaknya disebut sebagai malas, tapi sekiranya saya sudah mula memasak, InsyaAllah saya akan dapat semangat untuk terus memasak di hari berikutnya...apatah lagi bila mendapat pujian secara tidak lansung iaitulah lauk yang dimasak dimakan hingga menjilat jari...:))


Sebagai seorang yang tidak suka memasak, mendapat peluang jemputan makan amat menyeronokkan dan rezeki yang pasti tidak akan ditolak..InsyaAllah....

Anak saya Asma' pernah memberitahu saya.."ummi, mak kawan Asma' kan kalau ada program dia akan balik lambat, tolong kemas, lepas tu dapat bawa balik lebihan makanan"

Saya cakap "bagus tu, dapat bantu lepas tu dapat rezeki"

Saya tahu, kawan-kawan saya ramai yang buat kerja-kerja da'awah dan kebajikan, dan menjadi aktivis masyarakat, di samping menjadi suri rumah sepenuh masa. Saya tahu ianya sesuatu yang memenatkan, ada juga yang seperti saya yang menjadi pemandu 'bas sekolah' tak bertauliah...penat.......keluar masuk rumah berkali-kali dalam sehari...lebih-lebih lagi jika ada anak-anak yang bersekolah sesi pagi dan petang.

Peluang dapat bawa pulang makanan ialah satu rahmat yang besar dan penuh kenikmatan...

Saya suka...


Inilah hasil yang saya dapat dari Majlis Hari Raya yang lepas yang dibuat di sekolah anak-anak .....iaitulah makanan yang siap dimasak dengan cepat dan mudah..,memandangkan tidak ramai ibu bapa yang hadir maka banyak makanan berlebihan...saya bawa pulang sambal yang sangat enak dan kari yang amat sedap...tapi hanya tinggal kuah sahaja......pengorbanannya ialah saya perlulah tolong kemas dengan cara menolong melicinkan semua bekas makanan bersama para ibu-ibu yang sealiran fikiran dengan saya:)).......kami berusaha bersungguh-sungguh...

Ibu-ibu ini pula ada yang sudah cukup berpengalaman, mereka akan membawa plastik dan getah yang banyak kegunaannya...memang bijak dan tajam pemikiran kaum wanita ni..sentiasa memandang ke hadapan akan segala kemungkina...


Magic untuk saya keesokan paginya...pergi ke kedai runcit depan rumah, beli udang, timun, telur...balik panaskan sambal dan masukkan udang...siap...sedap...dan cantik...

Malamya.....kami makan roti cicah kari...ringkas....untuk ibu dan FB:))

Hari ini saya menghadiri usrah di rumah sahabat, ramai tak dapat hadir pada saat terakhir mungkin......maka kami adakan sesi sembang2 dan makan-makan, sahabat menyediakan rendang ayam kampong organik yg amat sedap kerana dimasak oleh chef terkenal di kalangan ahli JIM, saya makan dengan selera, kebetulan ada bersama saya dua orang anak perempuan..kemudian muncul pula seorang lagi anak yang abru pulang dari sekolah....mereka juga makan dengan selera...saya pastikan mereka makan dengan kenyang......masuk Maghrib, saya mohon mengundur diri, berpelukan dan bersalaman....sambil berkata...

"Alhamdulillah...kenyang...tak payah dinner dah...tinggal sorang saja anak kat rumah"...

Dapat pula ditangkap dengan baik oleh kawan dan terus berlari ke dapur mengambil bekas..."eh,,,ni...ni...bungkuskan untuk Ammar"

Saya..."he...he....nak hint sebenarnya tu...nak cakap direct..tak sampai hati la pulak...."

Hah lega, selesai satu tanggungjawab...balik rumah solat magrib, keluar semula menghantar anak ke kelas tahfiz di UIA, sambil menjemput dua orang lagi anak2 sahabat (termasuklah anak sahabat yang membuatkan kami kenyang pada malam ini)....Alhamdulillah...moga pahala yang mereka kutip dalam menuju ke tahap menjadi penghafaz Al-Quran akan mengalir ke ibu bapa mereka....

Sekian..celoteh yang sedikit dan lain sedikit...jauh dari kisah2 yang berat dan menyesakkan badan dan hati....sudah hantar anak ke aktiviti perlulah pula menjemput mereka pulang....tidak akan berakhir selagi hayat dikandung badan....selagi kaki dan tangan masih mampu digerakkan....

2 comments:

Aina@Azila said...

Bab ni saya pun sama... saya memang boleh geng dengan Kak N laa...

ummu asiah said...

Aina..

uuiiishhh..sama gak ke....issh..ishh..ramai ke kat rumah tu nak makan:))