Friday 3 August 2012

Merdeka Review menamatkan operasinya. Saya bersedih.


Minggu lepas saya sudah pun mendapat perkhabaran dari editor Merdeka Review Edisi Bahasa Malaysia, Lim Hong Siang tentang kemungkinan besar portal berita online ini akan ditamatkan operasinya. Saya menyimpan rasa agar ianya tidak berlaku.

Namun malam ini sebaik pulang dari Solat Tarawikh saya menerima undangan di Facebook "In Love With Merdeka Review.com". Terus membaca di portal beritanya. "Merdeka Review menamatkan operasinya."

Tiba-tiba saya rasa sedih dan berduka cita dengan berita ini.

Baru berjinak-jinak dan diberi peluang keemasan oleh saudara editornya untuk saya menjadi penulis di kolum Merdeka Review. Saya bangga mendapat peluang ini, walau saya tidak tahu berapa ramai sebenarnya pembaca yang berpeluang membacanya, namun sedikit sebanyak dapat saya berkongsi pengalaman saya dalam perjuangan sebagai seorang aktivis dan pada yang sama menjadi seorang suri rumah sepenuh masa.

Saya masih ingat saya menegur Hong siang bila mana saya lihat tulisan pertama Adam Adli di ruangan kolum di Merdeka Review. Ketika itu nama Adam Adli melonjak dengan tindakan menurunkan bendera di PWTC.

'Cemburu' juga melihat orang lain berpeluang menulis di portal berita dan saya masih mencurahkan idea dan rasa hati di dalam blog dan Facebook. Saya rasa dan yakin saya ada cerita untuk disampaikan pada ramai di luar sana.

Terus saya diberi peluang untuk menulis. Perkongsian saya berkisar tentang isu ISA, kezaliman ISA, penderitaan keluarga juga pengalaman saya di dalam aktiviti menyertai perhimpunan aman.

Saya berjaya menulis 13 artikel termasuk laporan mengenai beberapa perhimpunan aman. Alhamdulillah. Beberapa artikel saya di Merdeka Review turut disiarkan di dalam Harakah dan Suara Keadilan. Sudah lama saya mengidamkan untuk turut menjadi penulis di dalam dua akhbar alternatif ini. Namun seolah hanya aktivis terkenal serta ahli politk terkenal yang dapat mendapat tempat di sana.

Artikel saya boleh dibaca di sini.

Syukur dengan peluang yang diberi oleh Merdeka Review untuk saya menulis kadangkala setiap minggu membuatkan saya memaksa diri berfikir dan berkongsi dengan harapan memberikan satu perkongsian kepada wanita-wanita khususnya bahawa tenaga dan suara kita diperlukan untuk turut serta memastikan segala kezaliman ditentang. 

Terima kasih Merdeka Review yang telah saya kenali sejak lama.

Lawan Tetap Lawan.

No comments: