Friday 8 October 2010

Bagaimana nak buang air besar ni????

Bila saya terbaca 'caption' di gambar yang dikepilkan kepada saya di laman facebook oleh Saudara Jonos yang juga seorang kartunis untuk menjemput orang ramai hadir bersama Zunar, tiba-tiba mengimbau juga pengalaman sendiri.

Saudara Jonos menulis "Tanyalah bagaimana beliau mahu buang air besar dalam lokap merujuk lukisan kartun yang beliau seludup keluar dengan memasukkannya ke dalam kasut."

Kalau rujuk lakaran gambar lokap yang Zunar huni seperti di atas, bolehkah anda bayangkan bagaimana agaknya anda mahu membuang air besar atau kecil???

Entahlah, saya juga tiada jawapan walau saya pernah menghuni 3 buah lokap di penjara yang berbeza. Tapi paling lama pun 3 hari 2 malam saja.

Syukur Allah beri nikmat yang berupa lansung tidak terasa nak buang air besar. Namun kami perlu jua membersihkan badan dan mengambil wuduk di tempat yang sama rupanya seperti di atas. Tandas yang terbuka dan terpampang untuk dilihat umum dan rakan-rakan.

Di penjara Pudu kami bernasib baik kerana dapat menumpang ehsan menggunakan tandas warden Penjara yang bersih lagi dijaga rapi oleh penghuni penjara tersebut. Jadi untunglah kami. Tidak dapat bayangkan sekiranya kami harus menggunakan tandas lokap. Lokap yang kami huni di Penjara Pudu tidak ada tandas di dalam sel lokap.

Di Penjara Bukit Jalil pula lokapnya adalah seperti di lakaran di atas, dan kami harus bijak memikirkan bagaimana menggunakannya...saya memang tak sanggup nak pijak lantai tandas tu, maka terpaksa berpaut pada dinding2 dan pijak di tebing-tebing sekitar tandas itu.

Kami mandi di kala semua penghuni lokap lain tidur, di malam kedua ketika hampir 10 orang rakan-rakan kami dibebaskan dan hanya tinggal berlima orang kami gunakan selimut-selimut kecil yang dibekalkan oleh penjara kepada kami semua sebagai tabir. Kami gantung dan ikat di sepanjang jeriji-jeriji besi yang menghadap sel tahanan yang lain. Namun warden penjara telah memasang lampu dan membuat rondaan di bahagian lorong kecil sel kami..geram...sudahlah wardennya kebanyakannya adalah wanita yang berupa lelaki!!!!

Di lokap Mahkamah Jalan Duta pula rasanya amat teruk dan lebih terbuka, dan lebih teruk ada pula CCTV.... bila perlu ambil wuduk dan cuci tangan saya tanggalkan cermin mata agar pandangan saya pada mangkuk tandas itu tidak jelas....

Apa-apapun syukur kami berjaya mengharunginya.....maka esok ingin pula saya dan keluarga pergi mendengar pengalaman Saudara Zunar pula. InsyaAllah.

Marilah bersama-sama kami di sini:

No comments: