Friday 22 October 2010

Bicara kami dari dalam Kamar Mahkamah.

Dialog 1

"ha ni, kenapa kamu tak datang semalam?"
tanya Hakim sambil tangannya menulis sesuatu di atas kertas.

"Mohon maaf Tuan, saya betul-betul lupa, tak tahu lansung" jawab Abg Dino dengan nada yang sungguh lembut dan mendayu-dayu.

"Takkan orang lain tak beritahu kamu dan kenapa kamu tidak menelefon orang lain?" tambah Hakim lagi memohon penjelasan.

" Maaf Tuan, handphone saya hilang, saya tak ada nombor sesiapapun" jelas Abang Dino dengan nada yang membuatkan sesiapa sahaja yang mendengarnya pasti akan terharu.

"Habis tu macamana kamu boleh datang pula hari ini?" tanya Hakim lagi masih tidak puas hati.

"Oh..ada kawan yang menghubungi isteri saya dan memaklumkan" jelas Abang Dino dengan harapan semua persoalan dan jawapan diterima Tuan Hakim.

"Baiklah, kamu boleh duduk, lain kali pastikan dapat tarikh-tarikh perbicaraan" tegas Hakim.

"Baik, Tuan, Terima Kasih Tuan"......

Ha....ha....kami di belakang semuanya menahan gelak walaupun hati cukup terharu dengan dialog Tuan Hakim dan OKT yang tidak hadir pada hari pertama dari 3 hari perbicaraan dijakankan.

Dialog 2

"Ha ni kenapa pula tak hadir semalam?' tanya Tuan Hakim dengan pelat-pelat Kelantan.

" Mohon maaf Tuan, saya balik kampung semalam baru sampai hari ni" selamba memberi jawapan.

"Ha, lain kali tengok tarikh hari perbicaraan, rancang betul-betul" tegas Hakim tanda tiada kompromi.

"Maaf Tuan.Tuan saya nak minta diri awal nak bawak anak pergi klinik" sambung lagi permintaan OKT ini.

" Tak perlu, kes ini separuh hari sahaja hari ini, petang nanti boleh boleh pergi" wah tegas sungguh Hakim kali ini dalam keadaan dia mungkin menahan kesabaran.

"Baik Tuan, Terima Kasih Tuan" OKT menghabiskan permintaan dan berlalu untuk mengambil tempat duduk semula.

Dialog 3.

"Tuan, saya ingin memaklumkan yang saya baru menerima pesanan ringkas dari OKT no 2 yang beliau baru menyelesaikan menjual nasi lemak dan akan datang ke Mahkamah sebentar sahaja lagi" bangun peguambela bagi OKT no 2 menjelaskan tentang ketiadaan OKT tersebut di Mahkamah pada pagi berkenaan.

"Ok, tak apa, kita tunggu hingga dia datang." tegas Hakim dengan penuh diplomasi kali ini.

Namun bagi pihak Pendakwaan sukar juga untuk mendapat ehsan dari mereka.

"Tuan, kami mohon waran tangkap dikeluarkan bagi OKT-OKT yang gagal hadirkan diri ke Mahkamah" tegas pihak Timbalan Pendakwaraya.

"Tidak mengapa, kita tunggu hingga mereka datang di akhir sesi baru waran tangkap dikeluarkan. Bagi yang dah dikeluarkan waran tangkap boleh dibatalkan sekiranya mereka hadir di akhir waktu" Tuan Hakim bersuara sambil mengunakan kuasa budi bicara yang ada pada seorang hamba Allah.

Dialog 4.

"Ha ni kenapa lambat lagi, selalu saja datang lambat" tanya Hakim kepada OKT no 2.

"Mohon maaf Tuan Hakim, saya ada temujanji ulangan dengan doktor pagi ini sebab itu saya lambat" bicara OKT ke 2 di hari yang lain pula.

"Hish...apa lah Tan ni, cakap sajalah yang saya kena jual nasi lemak pagi-pagi dan pastikan ianya habis terjual, kalau tidak siapa yang nak pastikan saya punya wang untuk teruskan kehidupan menyara isteri dan dua orang anak" dengus OKT 20 yang duduk di sebelah saya sepanjang masa di dalam Mahkamah.

Akhirnya, sekian dahulu sedikit perkongsian dialog-dialog yang perlu kami lalui sebelum sesuatu kes dapat mula dibicarakan.

Atas sebab dialog-dialog di atas jugalah, saya sebagai seorang suri rumah sepenuh masa dengan anak-anak yang semua bersekolah dari waktu pagi hingga ke petang berusaha seboleh mungkin untuk berada di dalam kamar mahkamah, agar pihak peguambela yang bertugas, tanpa kami berikan sebarang bayaran tidak perlu bersusah payah untuk bangun mengemukakan berbagai alasan.

Begitu juga dengan sahabat-sahabat saya yang lain terutamanya Aiman Athirah, Mai Suharah dan beberapa orang OKT lelaki yang lainnya yang sering muncul di dalam kamar Mahkamah Sesyen Jenayah 5, Mahkamah Jalan Duta.

Juga agar bila Tuan Hakim mendongak kepalanya ke arah kerusi di galeri tidaklah banyak sangat lompongnya dan agar Pihak Pendakwaraya tidak akan cuba mengatakan bahawa kami tidak mengambil berat dan tidak endah dengan kes yang lalui ini.

Juga agar sahabat-sahabat OKT kami yang benar-benar dalam kesusahan dan memang punya alasan yang kukuh untuk tidak dapat hadir tidak menerima akibat yang tidak sewajarnya.

Ini hanya sedikit ujian bagi kami untuk teruskan perjuangan. Perjuangan yang di dalamnya sebenarnya terkandung hakikat bahawa di setiap perhimpunan aman ada yang ditangkap , dipenjarakan, didakwa dan dibicarakan tanpa sebarang alasan yang kukuh oleh pihak polis.

No comments: