Wednesday 9 February 2011

Hidup dan Mati...

Petang semalam seperti biasa setelah ambil anak-anak sesi lewat petang sampai rumah jam 6.30 petang. Tengok lantai depan rumah agak kotor, cuci dulu. Belian bahan masakan dah awal diletakkan di dalam sinki. Cadangnya lepas cuci lantai masuk ke dapur terus mahu masak yang simple-simple saja.

Tiba-tiba "Ummi, ummi" jerit Asma' dari celah-celah pintu.

"Hah, ada apa Asma' terkejut Ummi".

"Ummi tadi Ulfah pesan, Makcik Uji ajak kita semua pergi rumah dia orang ada makan-makan sebab Kak long dengan Kak Iffah dah nak balik Australia tak sempat jumpa semua orang, Mak Uji lupa nak bagitau ummi awal-awal" jelas Asma' panjang lebar.

Dalam hati "wah seronoknya tak perlu masak la petang ni" cepat-cepat capai handphone untuk maklumkan pada suami.

Terus menuju ke dapur dan simpan semula bahan masakan di dalam peti sejuk.

Sebaik sedudah solat Magrib kami bertolak ke rumah Ulfah di Desa Melawati.

Seronok, peluang ada jemputan kenduri walaupun kecil begini menjadi peluang bertemu sahabat-sahabat yang sudah dianggap seperti saudara kandung sendiri. Sahabat-sahabat yang sentiasa sedia membantu apabila pertolongan mereka diperlukan. Bagi saya pertolongan yang paling diperlukan satu waktu dulu ketika anak-anak masih kecil dan saya pula sibuk dengan kerja-kerja di bersama Pusat Sokongan Keluarga Tahanan ISA ialah membantu menjaga anak-anak saya.

Seronok dapat bersalaman dan berpelukan.

'Scene 2'

Di ketika kami berada di rumah Ulfah meraikan kakak-kakak dan anak-anak saudara Ulfah yang akan pulang semula ke Australia untuk menyambung pelajaran, kami tumpang mendapat berita tentang pemergian Imam Masjid Al-Mardiyyah Taman Melawati lewat petang tersebut. Ceritanya beliau berada di bank untuk masukkan wang dan terus terjatuh dan meninggal dunia. Sungguh mudah.

Beliau dikebumikan di tanah kuburan yang betul-betul berada di tepi jalan berdekatan dengan rumah Ulfah. Dari rumah jelas kelihatan orang ramai sedang menunggu ketibaan jenazah untuk dikebumikan.

Setiap hari juga ketika menghantar dan mengambil anak ke sekolah, tanah kuburan ini berada di hadapan mata saya. Kadang-kadang saya 'sedar' akan kehadiran tanah kuburan di situ dan mengambil iktibar darinya. Kadang-kadang saya lupa dan seperti tidak sedar bahawa entah detik bila pula giliran saya untuk menghuni di sana.

Pagi ini saya melaluinya lagi, tetapi ketika menghantar anak, saya tidak 'sedar' tentang tanah kubur itu, bila pulang dan pusara Imam jelas di mata saya, saya sedar dan mengambil pengajaran dan insaf...apabila tiba masanya kita akan tinggal bersendirian di dalam kubur yang gelap dan sempit...entah detik bila...

Ya Allah ampuni dosa-dosa kami, dosa-dosa kedua ibu bapa kami. Panjangkanlah umur kami dalam Iman dan Taqwa kepadaMu.....

No comments: