Monday 7 February 2011

Sukarnya untuk meneruskan kehidupan...

"Ummi! ada orang nak jumpa abah" jerit Ammar sambil berlari turun dari atas ke bawah.

"Ish, siapa pulak ni datang waktu maghrib2 macam ni. Kacau betullah" getus saya kepada Ammar.

Ammar laju saja keluar nak buka pintu.

"Eh, nanti dulu, jangan pandai-pandai nak buka pintu tu" tegur saya pada Ammar yang laju saja nak keluar buka pintu.

Saya nyalakan lampu luar dan jenguk dari langsir tingkap. Kelihatan seorang anak muda tercegat di depan pagar. Setelah yakin agak selamat saya keluar melihat siapa dia.

"Assalamu'alaikum, maaf ganggu waktu maghrib2 macam ni" tegur anak muda dengan sopan santun juga.

"Ha ah memang tak elok pun datang waktu maghrib macam ni" balas saya pula sebab memang waktunya sebaik azan berkumandang dan kami semua sedang sedia untuk solat maghrib.

"Oh maafkan saya. Saya pelajar dari Kolej xxxxxx dari Melaka. Saya sedang belajar dan nak cari wang untuk tampung pelajaran" jelas anak muda ini sambil menunjukkan sepaket berus gigi berisi 5 batang semuanya.

" Puan boleh beli ni saya jual dengan harga RM10 saja." jelas anak muda ini lagi.

"Oh, okayla....Asiah, pergi ambil duit di atas meja tu, bawa sini" saya mohon Asiah tolong masuk ke dalam dan bawa keluar wang.

"Asiah bagi duit ni pada abang tu tapi tak perlulah ambil berus gigi tu" saya beri arahan pada Asiah. Anak muda tadi masih tercegat di luar pagar sambil memegang sepaket berus gigi tadi.

"Ummi, abang tu nak terima duit ni kalau Asiah tak ambil berus gigi tu" Asiah datang menyampaikan pesanan pada saya.

"Tak pe lah dik ambil duit ni, akak tak perlu berus gigi tu, dah banyak sangat, nanti membazir pulak. Adik pergilah jual pada orang lain pulak." Saya menolak pemberian berus gigi tersebut dengan baik.

"Oh, terima kasih ye" sambil menerima wang dari tangan Asiah.

"Ha..pergilah solat Maghrib dulu, tak perlulah pergi ke rumah orang lain lagi waktu maghrib ni tak elok sangat" saya cuba beri saranan kepada anak muda tersebut.

Dia kemudiannya berlalu pergi sambil tersenyum.

Entah betul entah tidak tujuannya namun sungguh sukar untuk meneruskan kehidupan ya.....

Kadang-kadang bila kami membantu menyelesaikan masalah ahli keluarga tahanan ISA kami menerima titipan do'a yang mampu membuatkan air mata panas membasahi pipi.

"Ya Allah hilangkanlah masalahnya dan tambahkanlah rezekinya serta berikan tempat buat mereka di Syurga. Ameen".

Sungguh sukar hidup ini untuk sesetengah orang, maka kita mudahkan dengan sedaya upaya kita walau sedikit yang termampu.

No comments: