Sunday 13 April 2008

Malang Tak berbau

Semalam saya diceritakan mengenai satu kisah yang berlaku di Taman Permata dalam kawasan DUN Hulu Kelang. Baru terjadi petang semalam. Satu kebakaran yang berlaku di ruang dapur. Seorang makcik ni memasak air menggunakan dapur gas. Kebiasaannya dia masak air guna electric kettle, petang tu saja pula bertukar cara. Makcik masak air sebab nak buat minum petang untuk suami lepas balik dari surau untuk solat asar. Sementara tunggu air masak makcik pergi ke surau nak jumpa suami..rumah dekat saja dgn surau. Pakcik pula ajak makcik pergi minum di kedai. Makcik terus ikut sebab dah lama tak dapat peluang macam tu. Lansung lupa tentang air yang tertenggek atas dapur.

Bila balik api dah membakar dapur makcik. Habis musnah peti sejuk 2 pintu yang baru dihadiahkan oleh anak, sebuah microwave oven yang agak mahal yang baru lagi dibeli dan peralatan dan kabinet dapur yang lain. Bila sampai juga bomba dah pun datang padamkan api.

Kesihan makcik sedih tengokkan alatan dapur yang habis rosak. Mereka juga tidak mengambil sebarang perlindungan insurans. YB Hulu Kelang yang datang melawat cuba mencari jalan untuk bantuan dan diberitahu yang CIMB ada menyediakan bantuan untuk kejadian macam ni. Walaupun sedikit adala juga untuk permulaan. Bagus juga bila jadi peristiwa macam ni baru kita cuba mencari ruang2 dimana ada mana2 pihak yang menyediakan bantuan.

Sebenarnya saya juga pernah mengalami kejadian yang serupa tahun lepas, masih baru lagi. Tapi nasib saya amat baik, Alhamdulillah. Saya rebus telur...kononnya untuk breakfast, tapi samala juga, suami ajak keluar breakfast, terus hantar anak ke sekolah dan ke beberapa tempat yang lain. Bila balik rumah, the whole house bau hangit dan berasap. Bila ke dapur di belakang rumah, tengokkan, periuk dah hitam bersekali dengan telur yang hangus. Nasib baik maid jiran saya memanjat pagar dan menutup api dapur gas. Kebetulan juga saya terlupa sekali untuk mengunci pintu grill belakang. dapatlah dia masuk ke tempat masak saya. Alhamdulillah..ketentuan Allah dah macam tu. If not, tentu nasib yang serupa menimpa saya.

Tapi siapla..my neighbour ni tak berapa friendly. Bila my husband balik, siap dia suruh my son panggil my husband jumpa dia di luar and bebel about what happened. Saya sendiri cuba tutup cerita tu sebab tahu it was my mistake sebab careless.

So...next time kita semua kena selalu berhati-hati..malang tak berbau...moga Allah kurangkan sifat pelupa kita ni...kenala banyak-banyak baca Al-Quran.InsyaAllah.

2 comments:

Neeza Shahril said...

Sayangnya laaa.. tapi alhamdulillah, takde nyawa yang terkorban.
Harta boleh cari. Walau bagaimanapun, sayang juga dengan benda2 yang hangus tu.. especially yang baru tu...

Umi Kalthum Ngah said...

Assalamualaikum,

Terima kasih ke blgo saya. Saya membalas kunjungan...

Sememangnya, saya juga selalu pelupa..Terima kasih mengingatkan akan padahnya jika kita cuai...

Wasalam..