Thursday 22 May 2008

Kutip Semangat dari 99 Asma Ul Husna

Semalam saya telah menghadiri mesyuarat Post Mortem untuk program Ibu Tunggal yang telah diadakan pada sambutan Hari Ibu yang lepas. Sebenarnya pada awalnya saya rasa agak malas untuk pergi. Entahlah mungkin saya telah missed satu mesyuarat terakhir yang diadakan menyebabkan saya rasa agak ketinggalan, yang membuatkan saya rasa tidak ada semangat untuk menghadiri mesyuarat tersebut.Semasa program tersebut tugasan yang diberikan kepada saya ialah untuk menjadi camerawoman dan juga membuat liputan video program tersebut. Saya merasakan diri saya telah tidak menjalankan tugas dengan baik pada hari itu, ini juga membuatkan saya terasa berat untuk menghadiri mesyuarat pada malam semalam.

Namun sambil menghadapi makan malam, saya bertanyakan kepada suami. patutkah saya ke mesyuarat tersebut, suami memberikan dorongan untuk saya pergi. Satu lagi sebabnya ialah tempat kebiasaan mesyuarat diadakan agak jauh memandangkan saya di 'luar kawasan'. Saya tinggal di Gombak dan menjadi ahli di Hulu Kelang...rumah tersebut pula terletak agak ke dalam, kawasan atas bukit dan agak terceruk di Desa Haras, Zooview...seram dan gerun jugak untuk ke sana. Tetapi saya kuatkan juga semangat bersiap dan terus keluar rumah menuju ke destinasi.

Alhamdulillah....saya rasa bersyukur kerana ke sana. Pengerusi mesyuarat memulakan mesyuarat dengan dendangan nasyid Asma ul Husna..sambil menanti kehadiran ahli mesyuarat yg lain hadir. Teknik2 yang digunakan di dalam program ESQ165 yang sedang hangat diperkatakan, program yang mampu mencairkan hati-hati yang keras. Saya belum berpeluang untuk menghadiri program tersebut kerana kosnya agak tinggi...walaupun ramai teman-teman yang menegaskan bahawa ianya amat berbaloi...one time investment.

Memang benar...tempias sedikit dari program tersebut sudah mampu membuatkan hati rasa sedih dan takut dengan azab Allah..rindu dan Cinta kepada Rasululullah (saw) dan amat rindu dan cinta kepada Allah walau hati rasa amat takut dengan dosa yang terlalu banyak ditanggung sepanjang kehidupan ini.

Kata pengerusi, dengan mendendangkan dan mendengarkan nasyid Asmaul Husna ini mampu mencerdaskan minda kita lagi dalam menjalani mesyuarat pada malam itu. Alhamdulillah, memang benar...banyak perkara yang dapat sama-sama kami bincangkan mengenai kelemahan dan kekuatan dari program besar Ibu Tunggal yang telah diadakan, dalam usaha kami di DUN Hulu Kelang untuk merangka berbagai lagi program besar dan kecil untuk penduduk di Dun Hulu Kelang.

Pengerusi berjanji akan menggunakan teknik ESQ165 lagi dan dengan dendangan nasyid-nasyid di dalam Usrah kami pula yang akan diadakan pada malam ini, InsyaAllah.

Semoga Kejayaan Sentiasa bersama orang-orang yang benar dan berjuang demi sebuah Keadilan dan kerana Allah S.W.T.

2 comments:

Neeza Shahril said...

Dulu neeza selalu baca asmaul husna ni.. masa sekolah2 dulu.. sekarang, ada yang dah lupa... sebabnya.. tak amal la tu...

memang tenang hati bila selalu baca... maklumlah.. kita zikir nama Allah kan...

ummu asiah said...

neeza..
selamat kembali ke pangkuan blog..rindu nak 'jumpa' neeza di 'rumah' neeza lagi.

InsyaAllah semoga kita semua dapat amalkan dan membiasakan juga kepada anak2