Tuesday 26 August 2008

Minit-minit Terakhir

Hari ini adalah hari yang penuh debaran bagi semua yang concern dan peka dengan politik di Malaysia. Ramai yang memperkatakan bahawa, Pilihanraya Kecil Permatang Pauh adalah penentu politik Malaysia. Ianya bukanlah pertandingan di antara Anwar Ibrahim dan Ariff Shah semata. Ianya adalah pertandingan kalah menang perjuangan rakyat yang cintakan keadilan dengan sebuah parti yang sudah lama memerintah di Malaysia.

Bagi mereka yang menyokong Pakatan Rakyat, mereka iaitu saya sendiri merasakan rakyat telah dizalimi dengan agenda politik kerajaan yang tidak ada rasa belas ehsan kepada rakyat.

Siapa kata kerajaan yang memerintah tidak gentar dengan pertandingan ini...lihat sahaja harga minyak terpaksa diturunkan juga menjelang beberapa hari sebelum tarikh pilihanraya kecil P044. Walaupun hanya sekadar RM0.15 sahaja, tetapi sudah cukup menjadi 'gula-gula' kepada rakyat...Apa tidaknya..kata-kata DSAI.."Jika hari ini kita memerintah, ESOK harga minyak akan diturunkan"....and see...belum sampai tarikh PRK P044...kerajaan terpaksa menurunkan harga minyak walaupun janji asalnya ialah pada 1 September 08.

Kita tunggu dengan penuh debaran dan tanda-tanya dengan perancangan Allah yang Maha Berkuasa..Manusia merancang, tetapi Allah yang menentukan...KALAH ATAU MENANG...jika kalah kita tetap terus berjuang, namun kita berdo'a, bertawakkal setelah kita berusaha....

Untuk mengisi masa yang terluang pada petang ini saya isikan lagi laman blog ini dengan beberapa gambar yang sempat dirakamkan sepanjang berada di Permatang Pauh, untuk kenangan semua.


Ini cameraman saya..pembantu kepada senior cameraman iaitu suami saya yang juga bertindak sebagai pengiring dan pemandu. Pagi tadi saya baru menghantarnya pulang ke asrama di Jeram, Kuala Selangor. Anak-anak saya diberi cuti ehsan oleh ibubapanya pada hari Isnin.





Ini gambar DS Najib yang sempat diambil ketika beliau berada di pasar, ketika itu saya dan suami juga sedang bersarapan. Saya mengekori rombongan DS Najib yang dikawal ketat oleh pengiringnya..Mungkin saya agak bias, tetapi memang boleh dikira dgn jari di sebelah tangan orang awam yang bangun utk bersalam dgnnya. Malah ada yg disuruh bangun oleh pengiring Najib utk bangun bersalam dgnnya. Saya terserempak dgn wartawan Merdeka Review, Hong Siang. Dia menyuruh saya menyerahkan lencana 'Malaysia Bebas Dari ISA' yang saya pakai kepada Najib...tapi tak kesampaian kerana sukar menembusi pengadang Najib.


Ini ketika kami turut mengiringi Tan Sri Khalid Menteri Besar Selangor berjalan dari rumah ke rumah bertemu pengundi setempat. Tan Sri Khalid nampaknya benar-benar komited membantu kempen di Permatang Pauh. Beberap orang exco dan ADUN dari Selangor turut serta. Mereka yang sempat saya berjumpa ialah YB Rodziah, YB Haniza Talha dan YB Gan.

Gambar ini kami rakamkan ketika kami ronda-ronda sekitar Seberang Jaya. Kerajaan BN ada banyak 'gula-gula' sebab mereka punya banyak wang rakyat dalam kantong mereka. Beginilah untungnya nasib rakyat yang melalui Pilihanraya Kecil khususnya. Semua surau dan masjid di Permatang Pauh juga dapat peruntukan RM1.4M!..."orang bagi duit kita ambil, tapi bila pangkah?????....jawab sendiri"

Semasa kami berjalan masuk ke dalam Chinese Restoran ni, kakak ni menceritakan kepada kami dengan didengar juga oleh YB DAP, bahawa ada kes kawan-kawannya yang telah diambil IC mereka oleh pihak-pihak tertentu. Ketika kami singgah di sebuah kedai untuk menempah plet kereta yg baru, penjaga kedai tersebut mengatakan kepada kami " susah lo Anwar nak menang sebab ramai orang dah kena ambil IC dan diberi duit pada mereka"...

Gambar dibawah dan petikan di bawah saya ambil dari laman Anil Netto http://anilnetto.com/




The Last Ceramah: Close to 60,000 people turned up for the big one. This was the scene at around 9.45pm on a wet night. Now you know why I turned back!

0020: Huge traffic jams after the ceramah ends. The revised estimate for the size of the crowd is between 50,000 and 60,000, according to my source at the scene. Ceramah speakers have warned people to be on the lookout for any Umno/BN/other people dressed in PKR attire who could be out to create havoc in the morning.
Sebenarnya sepanjang perjalanan balik semalam, hati saya meronta-ronta untuk balik dan berada di Permatang Pauh, tetapi apakan daya, suami saya perlu menghadiri mesyuarat di Johor Bahru pada hari ini, begitu juga esok suami perlu pula ke Gemas. Jadi kami menanti-nanti khabar dari Permatang Pauh...lihat sendiri kesebukan dan kesesakan di sana di waktu2 akhir..

2 comments:

Abang Long said...

Dalam keadan yang kurang sihat. Saya hanya mampu mengucapkan TAKBIR !

TAHNIAH wahai Ummu Asiah. Puan telahpun berjuang untuk menegakkan kalimahNya diatas muka bumi ini.

Saya masih jauh ketinggalan.

ummu asiah said...

abang long.

Alhamdulillah..Allah makbulkan do'a kita buat masa ini.

Moga ada perubahan dalam sistem pemerintahan, namun sudah jadi sunnatullah...dugaan pasti akan datang..maka kena bingkas bangun dan terus berjuang