Friday 31 July 2009

1 OGOS....HIMPUNAN MANSUH...GMI KAMI BERSAMAMU

Alhamdulillah...sebagai salah seorang AJK GMI sejak ianya ditubuhkan pada 30hb Mei 2001...saya rasa amat terharu, bersyukur dan terus rasa berbangga dengan semangat juang dalam menunjukkan rasa benci kepada Akta zalim ISA.

Saya bukanlah seorang isteri tahanan ISA...suami saya bukan seorang tahanan ISA. Saya hanya mengerti tentang kezaliman ISA dan mempunyai kesedaran tentang kezaliman ISA apabila ianya menimpa keluarga 'saudara' kami, iaitu ketika Hj Saari Sungib ditahan di bawah ISA buat kali pertama pada tahun 1998 selama 2 minggu. Ketika itu beliau adalah Presiden JIM, dan keluarga kami terpilih untuk menjadi antara sahabat yang bertanggungjawab menguruskan kebajikan keluarga mereka. Ketika itu isteri Pak Abu Kak Aliza sedang sarat mengandung anaknya yang bongsu dan saya juga sedang sarat mengandungkan anak saya yang ke 3 Asma'.

3 tahun kemudiannya pada 10hb April 2001, sekali lagi Pak Abu bersama 9 orang lagi aktivis reformasi ditangkap di bawah ISA...sekali lagi kami menjaga kebajikan keluarga Pak Abu...ketika itu anak yang paling kecil baru 3 bulan lahir ke dunia.

Kami sekeluarga menghabiskan tempoh 2 tahun menjaga kebajikan keluarga Pak Abu dengan pertolongan ahli JIM keseluruhannya...perjalanan ke Kamunting diurus dengan baik selama 2 tahun dengan perjalanan ke sana setiap minggu tanpa jemu...kami merasai setiap penderitaan mereka, setiap kesusahan yang perlu mereka sekeluarga lalui...hinggakan anaknya yang paling kecil Wasilah...amat rapat dengan keluarga kami.

Dalam tempoh 2 tahun tersebut, pada tahun 2002, suami Cikgu Laila, Mat Sah turut ditangkap..dan apabila Cikgu Laila mula aktif dengan aktiviti GMI, saya mulai rapat dengan beliau dan kami menghadiri setiap mesyuarat GMI dan setiap aktiviti bersama-sama dari awal pembabitannya di tahun 2003 hingga kini...

Kadangkala...ramai yang menegur saya, "suami puan siapa ya, atau, suami puan dah bebas ke belum"....kadangkala bila ada yang menghulurkan sumbangan pada Cikgu Laila..saya juga turut diberikan..."oh...maaf...maaf...saya bkan isteri tahanan ISA".

...bersambung....nak survey keadaan jalan sekitar kawasan jalan raja laut....

1 comment:

armani said...
This comment has been removed by a blog administrator.