Wednesday 26 January 2011

Apa aktiviti First Lady hari ini agaknya???

Hari ini keluar dari rumah awal dari kebiasaannya. 6.30 pagi sudah siap masuk kereta untuk menghantar suami ke tempat kerja. Dek kerana kereta yang satu lagi terpaksa masuk workshop selama 3 hari. Mungkin ini kali pertama saya keluar waktu penduduk Kuala Lumpur yang lainnya keluar mencari rezeki.

Dalam suasana pagi yang masih kelam, lampu kereta di jalan sebelahnya di Lebuhraya Cheras menuju Kuala Lumpur kelihatan deretan lampu kereta...panjang...dan ini juga pemandangan tika malam malam menjelang.

Sukar menjadi penduduk Kuala Lumpur ni ya...siang malam, setiap hari jiwa dirundung resah dengan kesesakan jalanraya demi keluar untuk mencari rezeki yang halal dalam menampung kehidupan yang sukar dengan taraf hidup yang semakin tinggi.

Radio yang terpasang tika jam 7.00 pagi menyiarkan warta pagi. Jelas kedengaran tajuk berita:

"Lawatan Rosmah ke Oman dibiayai sepenuhnya oleh Negara itu".

Sukar nak percaya. Walau apa pun terdetik di hati indahnya hidup menjadi "First Lady Of Malaysia" ni. Sana sini mahu pergi mungkin boleh petik jari saja. Sudahlah hidup mewah, orang yang mewah juga mahu membiayai dirinya 'with the whole entourage" diiringi isteri-isteri Menteri dan isteri-isteri Timbalan Menteri berserta pegawai-pegawai mereka.

Tiba-tiba saya terkenangkan sms yang saya terima dari salah seorang isteri bekas tahanan ISA, yang di'forwardkan' kepada saya oleh seorang isteri bekas tahanan ISA juga, Norlaila Othman.

Mesej memohon bantuan kewangan dari kami di Pusat Sokongan Keluarga Tahanan ISA, memohon sumbangan wang bagi mencukupi tambang perbelanjaan untuk beliau menziarahi suaminya yang kini ditahan di Manila. Suaminya telah ditahan dibawah akta ISA di Kem Tahanan Kamunting dan sudah dibebaskan. Oleh kerana beliau adalah warga Filipina maka beliau telah dihantar balik dan disambung ditahan di sana.

Kasihan bukan...terpaksa memohon wang sumbangan untuk menziarahi suami yang dizalimi.

Sebelum itu kami juga menerima sms bantuan dari seorang lagi isteri tahanan ISA yang hanya inginkan sedikit wang hanya untuk membolehkan ibunya membeli beras.

"Kak, boleh bantu saya, saya sudah cuba hubungi En L, tapi dia tak sihat. Ibu saya nak minta tolong beli beras saja, saya belum dapat kerja"
.

Kasihan bukan...perlu wang bukan untuk beli pakaian atau lain-lain keperluan...cuma untuk beli beras..makanan asasi kita rakyat Malaysia...

Dan...mereka terus bermewah-mewahan.......hidup bak puteri kayangan....Indahnya Hidupmu wahai "First Lady of Malaysia".

No comments: