Friday 14 January 2011

Keputusan Kes ISA7 hari ini-Beri Sokongan.

"Aiiitt...kenapa ni nampak moyok saja?" tanya saya sebaik Asiah memasuki kereta selepas mengambilnya dari rumah kawan baiknya.

"Asiah rasa boringla. Asiah rasa macam nak tinggal lagi rumah Mawaddah, nak mandikan Amin" dengan mulut yang muncung menerangkan rasa hatinya.

"Ooo..tapi macamana esok nak sekolah, buku baju semua?" tanya saya menduga Asiah.

"hhhhmmm..." tak ada jawapan dari Asiah.

"Okayla, nanti malam ummu hantarkan". Saya beri cadangan.

"Ok, ummi bawa semua buku sekolah Asiah dengan baju sekolah" wah terus ceria mukanya.

Sebenarnya hati ummi juga ceria dan rasa terjawab cara bagaimana nak keluar awal dari rumah untuk ke Mahkamah jam 8.30 pagi.

Awalnya, dalam perjalanan pulang dari Majlis "Teh Tarik Session" bersama Zunar di Sooka berdekatan KL Sentral anjuran Malaysian Digest saya menerima berita bahawa esok pagi Mahkamah akan membuat keputusan untuk kes ISA7. Kes di mana 7 orang Mahasiswa (bekas mahasiswa) kini ditangkap hampir 10 tahun yang lepas ketika berdemonstrasi di Masjid Negara membantah penahanan ISA ke atas 10 orang tahanan Reformasi ketika itu. Mereka pada waktu itu masih bergelar mahasiswa dan ada di antara mereka telah dibuang dari Universiti.

Pada Jun 2009 satu Mahkamah telah mendapati mereka bersalah setelah dibicarakan dan sudah dikenakan denda lebih RM3000 seorang. Selepas itu peguambela mereka telah membuat rayuan dan hari ini keputusan akan dibacakan ke atas mereka dan saya rasa terpanggil untuk pergi memberi sokongan walau mendapat berita "last minute".

Semalam ketika menghantar barangan Asiah ke rumah Mawaddah, sekali lagi Asiah menunjukkan muka yang masam dan sedih.

"Aiittt kenapa pulak ni" tanya saya sekali lagi.

"Asiah rasa sedih lah, Asiah rasa nak baliklah" jawab Asiah selamba.

"hhhhmmm....buat susah-susahkan ummi je lah Asiah ni"...bebel saya.

"Alah ummi ni, ummi nak ke Asiah nangis malam-malam ingatkan Ummi", pandai jelah Asiah beri alasan.

Begitulah kesahnya...semuanya bukannya mudah...perlukan sokongan dan menyokong antara satu sama lain....dulu hingga kini.

No comments: