Wednesday 19 January 2011

OKT Ops Bubar DUN PERAK..Do'akan yang terbaik buat kami....

(gambar di hari pertama mereka di bawa ke mahkmah untuk disambung reman..tiada dapat mengagak nasib mereka ketika itu maka suami menyampaikan amanat kepada saya)

Secara tiba-tiba badan terasa berpeluh-peluh..saya memang tidak dapat tidur lena setiap kali mahu memulakan perjalanan awal pagi kerana bimbang saya tidak terjaga dan kami bakal lewat tiba di Mahkamah.

Sepanjang perbicaraan dijalankan sejak 6b Februari 2009 sehingga kini entah berapa kali kes dijalankan tidak dapat saya kira lagi. Saudara Augustine Anthony peguambela kami telahpun bertanya kepada saya sekiranya saya mempunyai rekod berapa kali semuanya kes dijalankan sepanjang hampir dua tahun ini...entahlah, saya tidak punya rekod yang lengkap. Tetapi setiap bulan pasti tidak kurang dari 7 hari ianya dijalankan, jadi kemungkinan hampir 100 hari kami menghabiskan banyak masa berharga di sana.

Sepanjang ianya diadakan tidak ada seorang pun OKT yang gagal hadir kecuali satu sesi di mana salah seorangnya Adik Faiz perlu menjalani peperiksaan di Kolejnya dan sekali lagi kami terpaksa mencipta alasan tidak hadir, kerana Hakim menetapkan kes bermula jam 8am dan berakhir untuk separuh hari sahaja. Maka memandangkan suami sememangnya sudah lama kehabisan cuti tahunan dan kami juga terasa amat tidak berbaloi untuk travel jauh dan hanya untuk duduk di dalam mahkamah untuk masa dua atau tiga jam sahaja, maka kami tidak ke sana.

Memang perit melalui episod perbicaraan ini, namun tidak sangka kami berjaya mengharunginya dengan sokongan dan do'a semua..kami terus bertahan...Syukur Alhamdulillah.

Hari ini 19hb Januari adalah sesi penggulungan kes. Pada tarikh pertama yang ditetapkan pada hampir sebulan yang lepas memang telah dengar desas desus bahawa Puan Hakim akan terus membacakan keputusannya sebaik selesai sesi penghujahan.

Malam ini tiba-tiba tangan dan mata saya sampai ke blog Cina Islam dan saya terkejut dan peluh sejuk terasa mengalir apabila membaca:

"Menurutnya juga kemungkinan pihak mahkamah akan membaca keputusan penghakiman kes tersebut." (peguambela Hj Aminuddin)

Kes ini lain dari yang lain, sebelum ini hampir kesemua kes yang melibatkan tangkapan di Perhimpunan Aman yang berlaku di Kuala Lumpur semua yang ditangkap dan dibicarakan akhirnya dibebaskan oleh Mahkamah setelah pihak pendakwaan gagal membuktikan dakwaan dan tuduhan mereka. Maka semua bebas tanpa perlu membela diri.

Ini kes di luar Kuala Lumpur dan melibatkan institusi RAJA....kita nantikan kesudahannya...Hanya Allah yang Maha Adil dan Bijaksana...

Apa pun do'akan yang terbaik buat kami...apa yang saya runsingkan sekiranya keputusan tidak menyebelahi kami, maka kami harus melaluinya semula berulang alik ke Mahkamah Tinggi pula kemungkinannya...

1 comment:

fawi said...

suka suka jer postpone....