Wednesday 19 December 2012

Auntie BERSIH-Tetamu Istimewa OKT 'Ops Bubar DUN Perak'

Kalau mahu dikira berapa kali kes ini berjalan, saya memang tidak mengira berapa kali atau berapa hari. Kalau mahu disebutkan berapa kali kami hadir dan kes ini ditangguhkan saya juga sudah tidak ambil pusing walau bila ianya berlaku sudah pasti hati kecewa. Buang masa, buang tenaga, buang wang ringgit. Oh, tetapi ianya tidak sepatutnya dirasakan begitu. Ini adalah perjuangan, maka teruskan.

Ada kalanya ada sahabat-sahabat yang turut serta hadir beri sokongan. Adakalanya hanya kami, OKT beserta isteri dan saudara.
(PAS Kawasan Kuala Kangsar kehilangan seorang petugas parti yang gigih apabila kembali ke Rahmatullah Timbalan Yang Dipertua PAS Kawasannya , Ahmad Mokhtar Mutalib)
Pada suatu ketika kami ada seorang penyokong yang sangat prihatin. Beliau sering hadir hinggalah kesihatannya merosot dan akhirnya beliau menghembuskan nafasnya yang terakhir. Sekali sekala bila ada rakan yang hadir terasa meriah dan bertambah semangat. 
Isnin 17hb Disember saya dan suami membawa bersama kami Auntie ‘Bersih’, Auntie Anne setelah berjumpa dengan beliau di Perhimpunan Kebangkitan Rakyat Perak di Seri Iskandar. Kebetulan kami bermalam di Hotel yang sama, maka saya mempelawanya mengikut kami ke Kuala Kangsar sekiranya beliau tidak ada perancangan lain.
“Ada tempatkah di dalam kereta Nashita?” tanyanya sopan.
“Sudah tentu, Cuma saya, suami dan anak saya Asiah.” Gembira saya mempelawanya kerana saya tahu pasti rakan-rakan OKT yang lain akan turut gembira, juga peguam-peguam kami yang setia.
Kami bertolak dari Seri Iskandar menuju ke Kuala Kangsar.  Sepanjang perjalanan diisi dengan perbualan mengenai perjuangan dan aktiviti masing-masing. Saya menceritakan kepadanya detik bermula aktiviti kami dan beliau menceritakan detik mula penglibatannya. Beliau tidak dapat mengingati dengan jelas. Namun katanya “pada masa itu semua pakai kuning dan bergerak ke Istana Negara.”
“Oh itu pasti BERSIH 1, November 2007.” Sejak itu Auntie Anne sering mengikuti perkembangan semasa.
Memang beliau seorang yang ‘famous’. Ramai yang mengenalinya dan ingin bergambar dengannya.
Kami tiba di Kuala Kangsar jam 9.30 pagi. Saya bawa dia ke tempat di mana kami berkumpul untuk sarapan pagi sebelum bergerak ke Mahkamah. Saya tunjukkan kepadanya antara OKT-OKT yang sering bermurah hati membayar semua wang juadah kami.
Sebaik sampai di Mahkamah dari jauh ternampak dua orang peguam kami yang dedikasi, Haji Aminuddin dan Augustine Anthony. Ternyata mereka gembira dan bersemangat menerima tetamu kali ini.
Masuk di dalam Mahkamah saya perkenalkan Auntie Anne kepada setiap OKT dan sedikit latarbelakang siapa mereka dan apa yang berlaku kepada mereka ketika ditangkap. Merah muka Auntie Anne menahan rasa. 
Sambil menunggu Auntie Anne meminta saya menaip mesej di dalam handphonenya tentang apa yang sedang dia lakukan supaya dia dapat menghantarkan kepada temannya untuk dimuatkan ke dalam laman facebook.
Ini yang saya catatkan, “Saya kini sedang berada di dalam Mahkamah Sesyen Kuala Kangsar mengikuti perbicaraan kes ‘Ops Bubar DUN Perak’. Melibatkan 13 orang yang ditangkap pada 6 Februari 2009 di perhimpunan aman membantah perlantikan Menteri Besar Perak. Beri sokongan."
Kebetulan pula pada pagi tersebut yang sepatutnya membawa beberapa orang saksi awam, namun mereka tidak dapat hadir maka saya telah dipinta untuk menjadi saksi bersama seorang lagi isteri OKT. Saya gementar.
Auntie Anne memberikan sokongan kepada saya. Saya dapat lihat beliau di dalam galeri memberikan semangat itu.
Bila selesai dia memberitahu yang dia bertanyakan anak saya Asiah apakah dia boleh bersorak dan bertepuk tangan memberikan semangat bila saya berikan keterangan. Semangat sekali.
Saya tidak tahu dengan jelas apakah perasaan beliau setelah separuh hari bersama kami ‘travel’ ke Mahkamah, duduk di dalam Mahkamah dan lihat sedikit proses perbicaraan yang berjalan. Sedikit dari banyak hari dan jam yang perlu kami habiskan di dalam Mahkamah. Kos yang perlu kami tanggung, sedikit keperitan yang perlu kami lalui.
Akhirnya dia menulis sedikit nota apa yang mesti dikongsikan setelah mendengar cerita dan setelah saya menunjukkan gambar buku-buku nota yang dipenuhkan dengan tulisan mengenai kes yang berlansung.
Katanya saya mesti menulis dan menerbitkan buku sekurangnya mendapat pulangan bagi membayar segala kos yang perlu ditanggung.
(koleksi buku nota yang pernah digunakan untuk menulis setiap soal jawab antara peguam, pendakwaraya, Puan Hakim dan saksi)
“When, so when?” berulangkali dia bertanyakan. Saya tidak mahu beri jawapan, saya mesti lakukan. Sekurangnya…inilah kisah kami..kami pernah melalui ini demi melawan kezaliman.
Selesai perbicaraan ditangguhkan beliau pulang sendirian meneruskan perjalanannya. Sedih pula lepaskan Auntie 'Bersih' Anne pulang sendirian walau dia datang dari Kuala Lumpur sendirian menaiki bas. Bertolak jam 6.30 petang dari Kuala Lumpur. Tiba di Nibong Tebal jam 1 pagi untuk ke Himpunan Kebangkitan Rakyat Pulau Pinang. Menaiki bas ke Gopeng dan berjalan kaki ke Ipoh di waktu malam. Hebat. Semata-mata untuk ke Himpunan Kebangkitan Rakyat. Katanya "I don't want to trouble you anymore." Tidak lansung. Semua gembira dia hadir beri sokongan.
Kami tidak memaksa sahabat dan penyokong bersusah payah hadir, namun kehadiran anda dinantikan dan menambahkan kemanisan dalam perjuangan.
Perjuangan tetap akan diteruskan walau disulami keperitan, tangisan, marah. Episod yang ini khusus untuk kemarahan kami tentang peristiwa rampasan kuasa Perak. Kuasa ini wajib dikembalikan kepada pemerintahan pilihan rakyat.
Bangkitlah Rakyat!


No comments: