Tuesday 18 December 2012

Rampasan Kuasa Perak-Bangkitlah Rakyat!

Setelah 5 tahun keluar masuk mahkamah menjadi seorang OKT, Orang Kena Tangkap untuk 3 kes tangkapan di Perhimpunan Aman, tarikh semalam 17hb Disember 2012 adalah bersejarah buat saya.
Di dalam Mahkamah pada pagi itu tiba-tiba peguambela Augustine Anthony memanggil saya dan memohon saya untuk menjadi saksi pihak pembelaan memandangkan saya ada pada hari kejadian.
"Huh! jadi saksi?" Ikut hati lansung saya tidak mahu. Saya tidak suka cara pihak pendakwaraya bertanyakan soalan kadangkalanya. Membuat hati panas dan geram.
Kali ini saya tidak boleh mengelak. Minggu ini sepatutnya bermula dengan sesi mengambil keterangan untuk saksi awam setelah selesai kesemua 13 orang OKT memberikan keterangan mereka di kandang saksi. Termasuk suami saya sendiri.
Saya perlu memberikan keterangan bagi membela suami saya juga OKT yang lainnya.
Saya mungkin telah sedikit tersalah memberikan jawapan namun saya puas hati juga dengan jawapan yang saya berikan terutamanya dalam isu 'Perhimpunan Haram'. Memang saya sensitif dengan istilah 'Perhimpunan Haram' apatah lagi istilah 'Rusuhan'.
Soalan peguambela juga ada menyebut tentang Perhimpunan Haram dan saya jelaskan ianya Perhimpunan Aman. "There is no such thing as Perhimpunan Haram."
Timbalan Pendakwaraya terus 'picked up' istilah itu dan bertanyakan tentang perkara tersebut.
Saya menjelaskan "Setiap manusia setiap rakyat ada hak untuk bersuara menyatakan rasa tidak puas hati dan marah bila mereka dizalimi dan hak mereka dirampas. Sebagai contoh bila kerajaan Barisan Nasional merampas kerajaan Pakatan Rakyat Perak, rakyat marah dan bersuara."
Bila Timbalan Pendakwaraya bertanya lagi tentang ini saya menjawab "Sebagai orang Islam juga kita wajib bersuara bila dizalimi. Sebagai contoh bila rumah yang kita beli dan miliki dirampas orang kita tidak boleh berdiam diri dan mestilah menyuarakan hak kita."
Apa yang jelas saya terangkan kami ke sana dengan tujuan untuk merakamkan suasana. Ada solat hajat dan munajat. Merakamkan keberanian rakyat bangkit menentang kezaliman  ke atas mereka. Kami bukanlah wartawan hanya sekadar penulis blog yang mengikuti perkembangan isu-isu hak asasi manusia, politik dan aktiviti rakyat yang berani.
Dengan niat untuk berkongsi. Saya anggap diri saya sebagai seorang wartawan bebas yang ingin menyampaikan.
 (Aksi suami saya ketika mahu mengambil rakaman gambar Himpunan Kebangkitan Rakyat Perak di Seri Iskandar. Memanjat trak Demi Rakyat)
Ketika suami saya ditangkap di Perhimpunan Aman Membantah Perlantikan Menteri Besar Perak (Haram) beliau sudah memulakan minat dan 'kerjayanya' sebagai jurugambar. Kamera ada di lehernya ketika ditangkap. Soalan yang ditanya kepadanya di dalam kandang saksi juga berkaitan dengan ini. Semalam sebagai saksi saya juga ditanya tentang ini.
Keterangan saya ialah suami saya mengambil gambar dan saya memasukkannya ke dalam blog. Tugas ini secara sukarela untuk menyampaikan kepada rakyat di luar sana suasana yang sebenarnya walau kita tidak dapat hadir di sana.

 (rakaman gambar dengan wajah-wajah ribuan yang hadir di Himpunan Kebangkita Rakyat Perak)
Soalan akhir dari peguambela dalam sesi soal balas kepada saya ialah "Apakah Puan masih menjadi seorang wartawan bebas?"
Jawapan saya ialah "Ya, saya masih menjadi seorang wartawan bebas, cuma dengan lebih pantas lagi."

No comments: