Tuesday, 17 June 2008

2+2+2+2=LAPAN TAHUN....

Akhirnya pada hari Ahad 15hb Jun 2008..sahabat saya Cikgu Norlaila Othman menerima berita yang suaminya telah disambung lagi penahanan selama 2 tahun yang keempat i.e menjadi lapan tahun. Surat penyambungan tahanan diterima oleh suaminya pada hari Khamis 12hb June.

Pada petang Jumaat Cikgu Laila memberitahu saya yang ketika kami berdua sedang berbual di telefon ada panggilan dari KEMTA masuk. Tetapi bila dia menghubungi semula KEMTA, talian sibuk dan bila dapat bercakap dengan pegawai KEMTA jawapan yg diberikan ialah, pejabat dah tutup, sila telefon pada hari lain.
Bila Cikgu Laila melawat suami, barulah dimaklumkan oleh suaminya yang suaminya lah yang cuba menghubunginya melalui telefon untuk memaklumkan tentang tempuh tahanan yang disambung semula.

2+2+2+2=Lapan tahun....lama kan...tahan tanpa dibicarakan...entahlah tak tahu saya nak cakap apa. Tahun ini Cikgu Laila mengambil cuti tanpa gaji dari sekolahnya bermula dari awal April lalu. Sepatutnya unpaid leavenya berakhir pada hujung bulan Jun ini dengan harapan besar kami, Menteri Dalam Negeri ataupun Perdana Menteri dapat berfikir waras dan berperikemanusiaan untuk tidak menyambung lagi penahanan mereka yang ditahan di bawah akta zalim ini.
Malangnya...nampaknya penahanan disambung lagi....kami perlu lebihkan usaha dengan gigih dan keras lagi.(baca kisah sedihnya di http://www.harakahdaily.net/.)

Sebaik Menteri Dalam Negeri yang baru mengambil alih tugas, kami telah menghantar beberapa surat untuk membuat temu janji, namun satu pun tidak mendapat layanan.Surat permohonan temujanji kepada Dr Mahathir di zaman beliau menjadi Perdana Menteri, hinggalah diambil alih oleh Abdulllah Badawi...semuanya tidak mendapat perhatian...itu yang membuatkan akhirnya kami terpaksa mencari jalan untuk ambush sahaja mereka sekiranya ada peluang. Sehingga kini saya bersama GMI pernah sekali ambush Dr Mahathir di persidangan Agong UMNO di PWTC di tahun 2002, kemudiannya ambush Pak Lah di Parlimen dan sekali lagi di Felda Sendayan..

Mungkin kami perlu fikirkan beberapa tindakan yang drastic...hhmm....wait n see....

4 comments:

OndeOnde said...

tak terbayang saya perasaan cikgu laila dan ramai lagi yang senasib...lamaaaaaaaaaanya lapan tahun tu!!!!! kita ni seminggu pun rasa seksa.

Abang Long said...

Salam hormat wahai Puan.

Do'a dari saya tidak putus. Saya khususkan kepada mangsa.

silversarina said...

sebak akak baca , semoga doa kami agar ISA dimansuhkan akan termakbul. Amin.

ummu asiah said...

OO..
memang lama...lebih jadi lama bila kita tidak tahu bila tarikh berakhirnya...nak tunggu sampai bila..

..............
Kak Rina dan abg long...

Semoga do'a kita rakyat yang dizalimi diterima Allah...