Sunday, 8 May 2011

Mahal sungguh!! RnR PLUS Tapah.

Seperti biasa bila menggunakan PLUS highway untuk perjalanan yang jauh sudah tentu akan berhenti di RnR di sepanjang lebuhraya. Hari ini awal pagi kami sudah keluar memulakan perjalanan dari Gombak ke Kuala Kangsar. Untuk sarapan kami susur keluar ke RnR Tapah.

Ambil nasi goreng, minta ditambahkan dengan sambal ikan bilis dan ayam goreng.

" Nak bayar ni dik, berapa harga ni?" tanya saya kepada adik penjaga kedai.

" RM6.80" jawab adik yang menjaga kedai.

Terkejut saya mendengarnya, walau memang sering makan di kedai ini adalah kali pertama rasanya saya mendengar harga makanan yang begitu mahal sekali.

RM6.80 mahalnya betul ke ni. Saya masih sukar menerima kenyataan dengan harga yang disebutkan. Apa yang mahal sangat ni.

" Nasi goreng RM2.80, sambal RM1, ayam RM 1". "PLUS yang dah tetapkan harga ni, kami kena ikut saja." sambung adik penjaga kedai tanpa dipinta.

Dengan berat hati saya menghulurkan wang bayaran.

Kembali ke meja saya bertanyakan pula harga makanan yang dibeli oleh suami dan anak dari gerai yang bersebelahan pula.

"RM12.50" jawab suami. Mahal juga katanya untuk dua hidangan nasi lemak berlauk.

Kami berdua tidak puas hati dengan harga tinggi yang diletakkan yang sama dengan taraf restoran-restoran besar di Kuala Lumpur.

Saya bangun untuk mengambil gambar tanda harga yang terpampang di dinding gerai sambil diperhatikan oleh seorang pelanggan yang lainnya. Saya memberitahunya tentang perasaan tidak puas hati kami dengan kadar harga yang tinggi itu.

" Nak buat macamana kak, kena la terima memanglah mahal di tepi lebuhraya ni, di Seremban lagi mahal pada ni." jawab adik tersebut.

Saya sering sedih dan kecewa mendengar alasan dan keluhan yang berbunyi begitu.

" Mana boleh macam tu, kita ada daya dan usaha untuk meluahkan rasa hati dan membantah untuk perkara yang kita rasa menzalimi diri dan tidak adil." saya cuba beri penjelasan.

Beginilah nasib rakyat, kita sering terpaksa menerima setiap keputusan yang dibuat oleh mereka yang memiliki, mereka yang memerintah dan mereka yang berkuasa, dengan alasan mereka berkuasa segalanya, akhirnya kita juga yang dizalimi dan mereka terus menerus mengecap nikmat hidup atas jerih payah rakyat. Usah dibayangkan mereka yang punya wang beribu-ribu dan berjuta-juta yang mengguna lebuhraya dan RnR tetapi bayangkanlah juga rakyat yang susah dan sederhana yang menggunakan kemudahan yang sama.

Sudahlah kita sudah dikenakan caj menggunakan lebuhraya melalui sistem TOL yang tinggi, malah mereka juga dengan senang hati meletakkan harga makanan yang tinggi walau pelanggan mereka sudah sedia ada dengan mudah.

Saya adalah pengguna yang tidak puas hati dan panas hati.

4 comments:

Anonymous said...

sokong 100persen

Anonymous said...

Padan muka aku. PRU13 nanti aku akan tetap pertahankan BN kini dan selama-lamanya.

Anonymous said...

kalau nak kata... nasik goreng 2.80... okey lah tuh...
sambal singgit... pun okey...
ayam goreng singgit? murah... besar mana ayam tu???

4.80 untuk nasik goreng dengan sambal bilis dan ayam goreng... murah lah...

ke salah tulis nih??

pasal nasik lemak dengan lauk tu... relatif lah... tak tau lauk apa yang tambah...

Anonymous said...

Dlm hal ni tk blh nk slhkn peniaga sngt....dr pngthuan sya sgala hrga tlh dtetapkn oleh pihak PLUS sndri...itu blm lg dikira sewa dn faedah dri pihak PLUS keatas peniaga lg...sblm kita menuding jari kpd pihak peniaga cuba kita selidiki dlu knapa trjdi hal spt ini...scra psitifnya mgkn kita juga akn brada dlm situasi mcm ni klu kita berada dlm situasi pniaga trsebut...nk bgi murah sngt pn tak blh sebab segala trnsaksi hndklah direkodkn ke POST SYSTEM...dan POST SYSTEM MACHINE akan menhntar segala transaksi jualan setiap hari kpd phak PLUS...bg pndpt sya jika peniaga diberikan syarat pembyaran sewa shja setiap bulan mgkin tkn brlaku hal spt ini...ini blm dikira sewa bulanan...byran kos PROPEL...byrn kos penyelenggaraan sampah....kos modal perniagaan...gaji pekerja...itu belum lgi dikira sgala kos smpingan...sering sya melihat pekerja kafe diherdik pelanggan krn kos hrga mknn yg trlalu tinggi...sdgkn kita semua tidak myedari yg segala harga ditetapkn oleh pihak PLUS sndri...jdi sbgai seorg yg mempunyai kewarasan akal wajarkah tindakan kita memaki pekerja restoran diatas prosedur pihak ketiga...sya pn sering mengalami situasi spt ini...krna setiap hari saya munggunakn LEBUHRAYA PLUS untuk ketempat kerja....sepnjang 3 tahun ulang alik dgn PLUSSHIGHWAY dri NILAI ke SHAH ALAM banyak rungutan dri kepuasan setiap kali sya singgah ke RNR DENGKIL....apapon bgi pndpt sya jika ada yg tidak berpuashati salurknlh ketidakpuashatian anda ke PEJABAT PENGURUSAN PLUS itu sndri dan bukannya mmberi makian kpd adik2 penjaga kafe trsbut....renung dn fkirknlh ye...krn SETIAP PEMBELIAN TANPA RESIT ADALAH PERCUMA di semua RNR PLUS.....