Monday 12 May 2008

"No Resignation"..Selamat Hari Ibu...

Dah berhari juga saya tak update blog ni almost a week..bukan tak ada apa cerita..cuma sedikit tidak ada mood.

Semalam ramai ibu yang bergembira kerana diraikan oleh anak-anak yang tersayang begitu juga oleh suami yang tercinta. Ramai menerima ucapan "Selamat Hari Ibu". Saya menerima satu sms dari seorang kawan, dan sebenarnya beberapa tahun yang lepas saya juga menerima sms yang sama, namun kali ini, ada satu ayat yang menyentuh jiwa saya....no resignation..ya..untuk seorang ibu, satu tugas yang tak ada peluang untuk meminta diri untuk resign. Ini sudah tentu bagi seorang ibu yang baik dan bertanggungjawab.

Mungkin ramai juga yang menerima ucapan yang sama..namun di bawah saya catitkan sms tersebut :

"Motherhood is a tough 24-hr job: No Pay, No day-off. Most often unappreciated. And yet resignation is impossible! Hello Pretty Mom, Happy Mother's Day!"

Lagi satu ucapan melalui sms..:

"Happy,Happy Mother's Day to a beautiful & perrrfect mom. Moga segala pengorbanan,kesabaran & usaha mendidik anak-anak yang dikasihi diganjari Allah sewajarnya."

Kedua-dua ucapan tersebut membuatkan air mata saya mengalir.....

Semalam saya menyambut hari ibu bersama hampir 500 orang ibu tunggal di Majlis Meraikan Ibu Tunggal Bersama Adun Hulu Klang di Dewan MPAJ AU2, Taman Keramat.

Ramai sekali yang datang. Suasananya seumpama mereka datang 'berbondong-bondong'..ada yang berjalan kaki, menaiki bas dan teksi. Alhamdulillah, majlis tersebut mendapat sokongan dari beberapa badan-badan kerajaan dan bukan kerajaan. Hasrat ADUN Hulu Kelang untuk membantu nasib ibu tunggal. Moga nasib mereka terus terbela.

Sedih mendengar nasib isteri-isteri yang dianiayai dan dizalimi oleh suami lantaran kehidupan yang sudah tidak serasi. Tetapi mengapa harus kehidupan mereka dan anak-anak diseksa???..Hidup mungkin tidak terseksa tetapi hati sentiasa pedih dan perit.

Semoga Allah memberikan kekuatan kepada mereka untuk terus meneruskan kehidupan.

1 comment:

Che Ma said...

Akak,

Thanks for visiting my blog... just hooped to your blog, tak tahu siapa akak but I'm impressed with the works that akak have done with the community... bantuan kpd keluarga ISA, bantuan kepada ibu tunggal... Insya Allah I'll find time to read more about akak.

Hubby saya orang Kodiang, saya dari Kelantan.