Thursday 7 August 2008

Panggilan Misteri dan Pertuduhan

Semalam tak dapat tidur, apa taknya..dok glued depan komputer..walaupun badan terasa amat letih. Sepatutnya ada meeting GMI di PJ...tetapi terpaksa 'ponteng' atas sebab-sebab yang tak dapat dielakkan.

Pagi ni 'qadha' la balik tidur semalam yang tak cukup...kunci alarm clock di handphone at 9.00am. Bila handphone berdering ingatkan bunyi alarm clock...capai handphone terus offkan. Bila sedar rupanya itu adalah missed call dari satu nombor yang tak dikenali 03-207 ***52. Memang saya selalunya akan merasa curious yg amat sangat sekiranya ada missed call dari no yang tak dikenali. So saya pun call back no tu......

....Alamak rupanya dari Balai Polis Dang Wangi.....terkejut juga saya...saya dipass kepada seorang lagi pegawai polis...dan bermulalah perbualan dengan pegawai tersebut:

Saya.."tadi ada miss call di handphone saya, no ni"

ASP.."ooo...okay, apa no hp puan"

Saya.."013-*** ****"

ASP.."Puan kenal nama ni...sambil menyebut nama suami saya"

Saya.."Kenal..itu suami saya, kenapa nak bercakap dengan suami saya?"

ASP.."saya cuba hubungi no hp suami puan, tapi tak berjawab, jadi saya call office dia di TH Selborne, kata mereka suami puan belum masuk office lagi"

Dalam hati saya berkata.."kes urgent and desperate betul ni..sampai cari kat office...mana la pula dia dapat tahu kat mana suami saya kerja and also no hp suami saya..yang 2 kali bertukar ni...hebat polis malaysia bab-bab merisik ni!!!"

Saya.."ooo..hp no dia dah diterminate sementara, dia ada kursus hari ni sampai petang..ada apa-apa boleh bagitahu saya saja."

ASP.."kursus tu dimana, habis pukul berapa, kalau boleh nak minta dia datang jumpa saya secepat mungkin, atau saya boleh pergi jumpa dia"

Saya.."bagitahu sajala pada saya kenapa...kes laporan polis demonstrasi ke apa ke"

ASP.."demonstrasi tol ke?...bukan-bukan..ada hal sikit saya nak tanya dia, boleh puan bagitahu dia, ambil no hp saya..minta dia call segera"
Dalam hati saya..."ishh..apa pulak kes ni...urgent semacam saja..tak nak bagitahu pulak tu"

Saya pun call suami saya memberitahu perkara di atas dan memberi no hp ASP tu. Selepas itu saya menghubungi peguam kami, Bob dan memaklumkan dan memohon nasihat tentang perkara tersebut. Dia menasihati agar kami bertanya dulu apa tujuan polis nak memanggil kita..polis tak boleh sesenang dan sesuka hati nak mengorek cerita atau nak soal siasat tanpa sebab.

Selepas beberapa lama, suami saya menelefon dan memberitahu yang dia telah bercakap dengan polis tersebut dan memberitahu polis tersebut yang dia sibuk...memang pun..esok masih training lagi..weekend akan sibuk dengan kenduri kahwin sepupu di Subang Jaya...kaum kerabat dari Kedah akan datang bertandang..mak ayah, adik, kakak, abang, bapa saudara semua sekali...meriah meriah. Next week pula dia outstation...hah...what to do...cannot meetla the police...though...hati saya memang curious tak kira...

Nasib baik saya menelefon peguam saya tu..baru saya diingatkan yang saya perlu hadir ke Mahkamah Jalan Duta esok at 9 am...ishh...ishh...bila la nak selesai...baru nak bermula pun..

Tuduhan ke atas saya dan beberapa orang yang lain ialah:

Pertuduhan Pertama
1. Bahawa kamu bersama-sama pada 26 Januari 2008 di antara jam lebih kurang 1.35 ptg hingga jam 3.00 ptg di hadapan pintu masuk stesen LRT Ampang Park, Jalan Ampang, di dalam daerah Dang Wangi, di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, adalah ahli perhimpunan yang menyalahi undang-undang, yang mana tujuan perhimpunan itu adalah melakukan kemudaratan awam (public nuisance) dan dengan itu kamu telah melakukan satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah seksyen 143 Kanun Keseksaan.

HUKUMAN

(gambar ini bukan lakonan..real punya..at around 2am..the police came macam nak ambush kami, OKT lelaki digari dan dikasari..OKT wanita dipujuk utk berjalan sendiri jika tidak akan digari juga di IPK KL)

Jika disabitkan dengan kesalahan kamu boleh dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi enam bulan, atau dengan denda atau kedua-duanya sekali.


(Ini pun gambar real juga..utk yg belum pernah masuk pudu jail..transit selepas dibawa dari IPK KL..sebelum dibawa masuk ke dalam lokap yang sebenarnya...eeee....takut...at 5am)
Pertuduhan Kedua


(polis yang menjaga GARIIIII...banyaknye......macam lah kami ni pengganas, perogol, perompak, penyeludup- tak per...tunggulah balasan untuk mu)

2. Bahawa kamu bersama-sama adalah penyokong "Gabungan Protes" dan dengan mengetahui bahawa kamu telah diarahkan untuk tidak hadir atau berada atau mengambil bahagian dalam satu perhimpunan dalam radius satu kilometer dari bangunan KLCC meliputi persimpangan Jalan Ampang-Jalan Lumba Kuda serta persimpangan Jalan Ampang-Jalan P Ramlee dan radius satu kilometer dari Masjid As-Syakirin meliputi Jalan Lumba Kuda-Jalan Binjai, yang mana perhimpunan di kawasan2 tersebut telah dilarang melalui satu perintah yang telah diistiharkan pada 25 Januari 2008 oleh Majistret Aizatul Akmal bin Maharani, seorang penjawat awam yang diberi kuasa di bawah seksyen 98 Kanun Tatacara Jenayah, telah pada 26 Januari 2008 di antara jam 1.35 ptg hingga jam 3 petang mengengkari arahan tersebut dengan mengahdiri perhimpunan di hadapan pintu masuk Stesen LRT Ampang Park, Jalan Ampang, dalam daerah Dang Wangi, di dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, dan keengkaran kamu telah menyebabkan kegusaran kepada orang ramai yang berkunjung ke kawasan tersebut; dan oleh yang demikian kamu telah melakukan satu kesalahan yang boleh dihukum di bawah seksyen 188 Kanun Keseksaan....

"Ya Allah selamatkanlah kami di dunia ini lebih-lebih lagi di akhirat...semoga kami tetap berada di jalan Mu yang lurus"

10 comments:

Neeza Shahril said...

senang-senang aje nak charge orang kan.. kalaulah orang Be END yang buat perhimpunan, takpe pulak. tak adil dan sangat zalim diorang ni. geramnya laaaa.. geram sangat rasa!! diorang ni rasa undang2 terletak ditangan diorang.. diorang tak tengok lagi undang2 Allah.. sekali terkena memang serik nanti..

AKUOKU said...

semoga Allah memberi kelegaan kepada untie N sekeluarga. Ya Allah kami memohon kepada Mu selamatkanlah saudara2 kami yg berjuang untuk menegakkan keadilan di bumi bertuah ini. Kau lembutkanlah pintu hati mereka2(polis)ini. semoga selamat semuanya.

cikMilah said...

'Ya Allah, permudahkan lah segala urusan Ummu Asiah dan jangan Engkau susahkan. Sudahilah dengan keberkatan, Amin!

Kanun Keseksaan! Tak releven betoi depa ni.

zlaa said...

Chit,

I doakan urusan you dipermudahkan. Be strong. InsyaAllah, Allah bersama-sama orang yang sabar.

Kassim Selamat said...

Macam dah negara polis ya malaysia ni, tak boleh nak bersuara.

bersuara sikit kena tangkap! silap2 hilang mcm Bala...

semoga puan di rahmati Allah, teruskan perjuangan.

Lawan Tetap Lawan

ummu asiah said...

neeza..

memang penuh dgn ketidakadilan. tapi rakyat mesti jangan teakut pada ancaman mereka..kena terus lawan sampai menang.

ummu asiah said...

aku oku..mama annur n annisa

Amin..do'a dari orang yang dizalimi pasti dimakbulkan Allah..apatah lagi dari anak-anak yang suci bersih..moga kita semua tetap teguh berjuang walau apa jua halangan dan dugaan

ummu asiah said...

Kak Cik..

Amin..terima kasih..InsyaAllah kena harungi segala dugaan dan kena terus mara ke hadapan..moga pakatan rakyat dapt segera perintah..semua kes-kes yang dianiayai macam kes demo ni dibuang saja.

ummu asiah said...

Zlaa...

thanks...Alhamdulillah..masih kira okay lagi..tapi just imagine if kena tangkap di luar kawasan macam kawan2 yg kena tangkap utk demo ISA di kamunting pd tahun 2001..sampai skrg belum dapat mula kes..tapi setiap kali ada pendengaran kes tu, depa kena pi taiping..dalam setahun bnyk kali juga..just imagine..dah 7 tahun...zalim betoi...tu la bila padahnya bila tangkap org dengan motif politik!!!

ummu asiah said...

pak kassim selamat..

memang dah negara polis agaknya..tapi polis yang terpaksa ikut arahan org atasan..tak berani melawan..apa nak buat dah yang paling atas tu macam tu 'perangainya'...ishh...geram betoi bila tengok muka sidia tu..tapi tu lah kesian kat bloggers ni..tengok apa jadi kat pak bakaq@penarek beca..kena tahan sbb tulis pasal sidia tu..

kita bangun, kita lawan...sampai menang...teruskan berdo'a utk kami yg sehat walafiat dan sempurna ni teguh berdiri dan berjuang..especially utk kaum isteri dan ibu ni...banyak dugaan tu...