Tuesday 25 January 2011

Nak terus merungut sajakah kita??

Hari ini disebabkan terlalu mengantuk ketika memandu saya membuat keputusan membelok kereta memasuki kawasan tempat letak kereta di dalam bangunan Pasaraya TESCO Selayang. Bukan pertama kali tetapi sudah beberapa kali mengambil tindakan ini. Park kereta, matikan enjin, turunkan sedikit cermin tingkap dan lelap sekejap. Bila bangun rasa segar semula.

Kali ini memandangkan sudah berada di pasaraya, saya buat keputusan untuk masuk ke pasaraya dan beli beberapa barang keperluan rumah yang kebetulan sudah habis. Bawang besar, sabun mencuci dan lauk pauk. Saya suka juga membeli ikan dan lauk basah lain kerana selalunya agak murah. Tetapi hari ini nasib tidak menyebelahi saya, semua ikan, udang mahal-mahal belaka.

Sambil melihat-lihat bawang-bawang yang hendak dibeli tiba-tiba seorang makcik di sebelah saya merungut sambil berkata-kata:

"Apa nak buat dah pencen, gaji pun kurang, ambil je la bawang yang ni, balik masak rebus-rebus je".

Saya pun merungut "buruknya bawang ni" .

Makcik sambung "inilah yang paling murah".

Saya terdiam dan turut pilih beberapa biji bawang besar yang buruk tetapi murah itu untuk dibeli setelah dipilih beberapa biji yang paling baik.

Begitulah nasib rakyat..dibebani dengan kenaikan harga barang.

Mampu merungut sajakah kita...atau kita ada kuasa untuk merubah keadaan...masih mahu pilih kerajaan yang mendahulukan rakyat hanya untuk kesenangan mereka?

Di lain kali saya akan cuba untuk tidak terus mendiamkan diri bila terdengar rungutan begini...kita patut terus mendidik rakyat tentang hak kita untuk mengubah Malaysia menjadi sebuah negera yang lebih selamat untuk semua.

1 undi kita sangat berharga....

No comments: