Thursday 24 February 2011

Adakah anda juga Penjenayah??!!

Untuk Makluman:

Pengerusi KASE (Kempen Anti Saman Ekor) & Peguam2 akan berada di JPJ Wangsa Maju pada 1/3/2011 jam 11 pagi - 1 tengahari untuk membantu pemilik kenderaan yang disenarai hitam oleh JPJ.
Pagi tadi saya telah singgah ke Pejabat Pos di Taman Melawati untuk sedikit urusan menghantar barangan.

Tiba-tiba saya tertarik dengan perbualan dan pertanyaan dari pelanggan yang datang. Beberapa orang bertanyakan tentang saman. Saya pun cuba juga mendapatkan maklumat.

"Boleh tumpang tanya, kat sini boleh semak saman dan bayar saman ke?" tanya saya pada kerani di kaunter.

"Boleh, tapi ramai orang la Puan. Ramai menunggu, kalau ada yang nak bayar lagi lama kena tunggu" jelas kerani tersebut dengan sopan santun sambil tangannya menunjukkan kepingan no di kertas kadbod yang dipotong kecil-kecil.

"Oh...macam tu ke. Terima Kasih ya." saya terus beredar dan memerhatikan gelagat beberapa orang yang sedang menunggu. Ramai yang sibuk mengisi beberapa borang kecil. Mungkin itu borang berkaitan dengan saman yang perlu dibayar segera sebelum tarikh 28hb Februari ini.

Saya berkira-kira patutkah saya menunggu dan menghabiskan masa mencari maklumat tentang saman ekor yang mungkin dimiliki oleh kenderaan milik suami saya. Perkiraan saya lebih baik saya pulang dan menghabiskan masa berharga di rumah.

Saya bergerak pulang memandu dari Taman Melawati menyusuri Lebuh Raya MRR2 menghala ke Gombak dan susur keluar jalan melalui gerbang DUKE.

"Alamak ada roadblock pulak" getus hati saya. Segera saya tinjau jarum meter di dashboard.

Mula lah berkira-kira dan berfikir-fikir kena atau tidak ni..

Syukur tidak mengena...namun dalam hati memang timbul rasa geram. 'Spot' tersebut memang 'spot' yang sering diadakan roadblock, namun sejak beberapa hari ini saya sering terserempak dengan roadblock di mana-mana.

Terdesak sangatkah kerajaan hendak terus memeras duit rakyat, kemudiannya memeras ugut rakyat untuk membayarnya...ini memang jelas cara mudah untuk mendapatkan wang. Peras ugut rakyat. Kemudiannya diberikan kepada syarikat swasta untuk mengendalikan...untung besar dikaut oleh syarikat yang terbabit.

28hb sudah tinggal tidak beberapa hari saja...berjuta pengguna yang terlibat dengan saman ekor seperti dicatatkan di akhbar.

Lebih 18 juta saman tertunggak dicatatkan oleh tiga agensi penguat kuasa kesalahan lalu lintas iaitu Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dalam tempoh 2000 hingga 2009. Daripada sejumlah saman itu, 15.6 juta daripadanya merupakan saman polis, 1.8 juta saman DBKL dan kira-kira 606,800 lagi saman JPJ. Ketua Pengarah JPJ, Solah Mat Hassan berkata, semua pesalah trafik yang menerima saman daripada JPJ dan polis mesti menyelesaikan saman mereka selewat-lewatnya 28 Februari ini atau nama mereka disenaraihitamkan..

Sampai bila kita rakyat akan terus ditekan dan diperas ugut dengan kenaikan harga barangan, cukai itu dan ini, saman, senarai hitam walau hanya dengan kesalahan meletakkan kenderaan...kita semua penjenayah bak kata TUKAR TIUB di blognya. Penjenayah yang sebenar dan lebih besar lagi boleh terus gelak besar!!!!

No comments: