Monday 21 February 2011

Berlumba melakukan kebaikan atau masih mahu berkira-kira?

“Pengerusi dan kawan-kawan AJK KKT3, I need support to settle few things for prog motivasi esok, saya masih tidak sehat, demam panas.”

Ketika menerima sms di atas aku masih berkira-kira untuk memberi respon, mengambil masa yang agak lama untuk memberikan jawapan samada aku mahu atau sanggup membantu atau tidak.

Aku mencongak-congak, berkira-kira di dalam fikiran apa yang perlu aku korbankan sekiranya aku sanggup membantu dan apa yang akan ku dapati sekiranya tidak.

Dalam hati berkira-kira lagi.

“Sudah janji dengan Asma’ mahu lepak-lepak di suatu tempat kegemaranku juga anak-anak. Inilah suatu peluang yang aku ada untuk bawa Asma’ keluar berjalan lepak berdua orang sahaja. Seringkali Asiah sahaja yang mendapat peluang sebegitu.”

“Kalau aku bantu sudah tentu pahala yang bakal diperolehi dan mudah-mudahan Allah memudahkan urusanku dan memudahkan Ammar dalam pengajiannya.”

Wah panjang lebar perkiraanku di dalam hati sendirian sambil tangan masih menggenggam erat handphone yang di dalamnya terkandung pesanan ringkas dari Dr Saba.

Selesai mencongak dan mengira ‘untung rugi’nya aku pun terus menekan butang ‘call’ untuk menghubungi Dr Saba.

“Assalamu’alaikum, apa khabar, lamanya you demam” aku memulakan bicara.

“Ha ah tu lah dah masuk 5 hari ni, itu yang banyak urusan tak dapat diselesaikan.” Jelas Dr Saba.

“Ha, itulah saya call ni nak offer help tentang sms tu. Rasanya saya seorang lah yang paling free among semua AJK kita yang lain” terang aku yang merasakan begini kerana aku tahu kebanyakan ibu-ibu yang lain bekerja sepenuh masa di pejabat.

Dr Saba pun menjelaskan kepadaku apa yang perlu dilakukan.

Dengan segera juga aku cuba melakukan ke dua perkara yang perlu dilakukan.

Kemudiannya di dalam mailing lis AJK Kelab Kelas, seorang ibu yang merupakan seorang Guru di sebuah sekolah menengah menulis:

“ Saya akan ke UIA dengan segera selepas habis class dan uruskan tentang keperluan meja.”

Terpegun aku sendirian sambil merenung mesej tersebut.

Kemudiannya aku terfikir untuk menelefon Puan Shema pula seroang lagi ibu dan juga AJK Kelab Kelas.

“Oh, Nashita, sekejap ye, sekejap lagi saya call you balik. Saya di UIA ni sedang bercakap dengan person in charge.”

Subhanallah, lebih terpegun lagi aku dibuatnya. Beliau juga bekerja.

Fikiranku sudah berhenti berkira-kira, hatiku mengambil alih dengan perasaan yang bercampur baur, terpegun dan terus terpegun dengan sifat bertanggungjawab, bekerjasama, muafakat, tidak pentingkan diri yang ada pada mereka semua. Semuanya demi anak-anak kami semua di Kelas Tingkatan 3 2011.

Walaupun sememangnya menurut Puan Shema dia sedang bercuti dan berkebetulan berada di UIA tetapi sifat-sifat yang ada di atas tetap terserlah pada semua AJK yang melantik diri masing-masing dan bukan dilantik. Lansung tiada unsur untuk mendapat nama apatah lagi untuk mendapat apa-apa habuan atau projek. Semuanya demi anak-anak, bukan hanya untuk kecermerlangan akademik tetapi lebih penting lagi untuk kecermerlangan diri sebagai generasi soleh wa musleh.

Moga Allah memberkati segala usaha mereka dan kami semua

’Mereka beriman kepada Allah dan hari akhir, menyuruh (berbuat) yang makruf, dan mencegah kemunkaran, dan bersegera (mengerjakan) berbagai kebajikan. Mereka adalah di antara orang – orang yang saleh.(Q.S. Al 'Imran, 114)

'Dan kebajikan apa pun yang mereka kerjakan, tidak ada yang mengingkarinya. Dan Allah Maha Mengetahui orang - orang yang bertakwa.’ (Q.S. Al 'Imran, 115)

No comments: