Saturday 5 February 2011

Akan ku Kirim Do'a...

"Flight Kak Jije esok pukul berapa. Kami ambil anak-anak esok boleh?" tanya saya kepada Kak Aliza melalui sms. Anak-anak perempuan kami Asma' dan Asiah ditinggalkan di rumah Kak Jije ketika kami keluar untuk bersama perhimpunan aman sebagai tanda sokongan kepada rakyat Mesir.

"Esok kami bertolak jam 7 pagi. Tak apa tinggalkan anak-anak". Jawab Kak Jije yang melegakan rasa hati kerana kami masih berada di IPD Dang Wangi menanti hingga semua 7 orang yang ditangkap ketika perhimpunan aman dibebaskan.

"Ok, esok selepas solat subuh dah kena keluar ambil anak-anak" sambung saya kepada Kak Jije.

"Ok, boleh saja, kalau ikut hantar ke KLIA pun ok, anak-anak seronok saja" balas Kak Jije lagi.

Senyum saja saya membacanya kerana tahu sifat anak-anak perempuan saya yang dua orang itu, namun sudah tentu tak berdaya saya nak memandu ke KLIA pagi itu.

Sebaik selesai solat subuh pagi tadi saya terus bersiap keluar dari rumah menuju ke rumah Kak Jije di Sri Ukay untuk menjemput ke dua orang anak perempuan pulang kerana pada pagi tersebut Kak Jije bersama suaminya YB Saari Sungib akan berlepas ke KLIA menuju ke Jordan ke rumah anak menantu mereka di sana sebelum sama-sama bertolak ke Mekah bagi menunaikan Umrah.

Wasilah anak bongsu Kak Jije menghantar anak-anak ke kereta dan saya terus bersiap untuk beredar.

"Ummi tak nak jumpa Mama ke?" tanya Silah sebaik saya mahu beredar dari rumahnya.

"Tak pe lah Silah, mama nak siap tu, lagipun Ummi dah jumpa sebelum ni. Kirim salam pada mama ye" pesan saya pada Silah.

Sebaik mengundurkan kereta, tiba-tiba nampak Kak Jije berlari keluar dari rumah ke arah kami. Saya pun keluar dan bersalaman dengan Kak Jije dan bersembang sebentar sebelum pergi.

"Nak pesan do'a apa nanti?" tanya Kak Jije pada saya. "Masa anak-anak pergi Umrah dulu Kak Jije pesan do'akan bagi kes Kak Jije di Taiping tu selesai segera, Alhamdulillah untuk Kak Jije dah terlepas" terang Kak Jije pada saya.

Saya senyum.

"Okay kalau nak pesan do'a apa-apa sms pada nombor HP Pak Abu saja." pesan Kak Jije lagi.

Sebelum beredar kami bersalaman seperti biasa tetapi kali ini lain dari kebiasaannya Kak Jije akhiri dengan pelukan yang lebih erat lagi.

InsyaAllah pasti mereka tidak akan lupa untuk mendo'akan yang terbaik buat kami di dunia dan akhirat. Sekiranya Allah tidak makbulkan di dunia moga Allah simpan untuk kelebihan buat kami di akhirat sana. Amin.

No comments: