Friday 18 February 2011

Nak Servis Kereta?

Telefon berdering dari nombor yang tidak dikenali.

Nak jawab atau tidak ni.

"Hello, ini ummuasiah2001 ke?" tanya suara di hujung talian.

"Ya, saya." dengan teragak-agak menjawab.

"Saya peminat ummuasiah2001." jelas suara tersebut lagi.

"Oh, ye ke." sambil teragak-agak lagi menjawab sambil tertanya-tanya juga siapakah pemilik suara tersebut.

"Saya tertarik dengan kesah ummuasiah yang berjalan merentas desa ke Taman Bolton tu" jelas suara tersebut lagi.

"Oh yang itu saya tulis di Facebook saja lah tak cerita pun lagi di blog ummuasiah." jawab saya antara kenal dan tidak lagi dengan suara itu.

"he...he...he.....ini Nina lah...." tiba-tiba dia memperkenalkan dirinya.

"ha...ha....ada-ada sajalah Nina ni...." tergelak besar kami berdua.

Rupanya tujuan sebenarnya ialah nak tanya bengkel kereta yang ummuasiah berjalan merentas desa ke sana tu....

Tiada apa yang menarik sangat tentang perkongsian ini cuma kadang-kadang sesuatu yang kita kongsikan di alam maya memberi inspirasi kepada sesorang atau menjadi makluman yang berguna kepada yang berpeluang membacanya.

Aktiviti yang saya kongsikan ialah usaha saya menghantar kereta untuk diservis di sebuah bengkel yang baru diperkenalkan oleh saudara Ronasina. Katanya bengkel milik kawannya. Dia sendiri pernah menghantar kereta di sana dan berpuas hati. Yang paling penting buat saya ialah untuk mencari bengkel yang dikenali kawan dan paling penting dengan harga yang murah dan boleh dipercayai.

Maka saya telah berusaha mencari bengkel tersebut dan menjumpainya. Menjelaskan kedudukan kereta saya yang mempunyai pelbagai masalah, kerusi tersekat, central locking bermasalah, timing belt yang dikatakan perlu ditukar dan macam-macam lagi. Saya bajet belanjanya akan mencecah lebih dari RM 1 ribu. Kecut perut saya. Bajet masa yang diberikan oleh pusat servis yang sering saya kunjungi akan memakan masa dua hari.

Syukur hari itu saya telah menghantar kereta saya ke Pusat Servis AMH dan di sebelah petangnya saya mengambilnya pulang dengan rasa puas hati dan berbelanja sekadar RM150 sahaja untuk normal servis. Baiki kerusi dan central locking "free of charge"!.

Hingga hari ini keadaan kereta masih memuaskan, namun sekiranya ada masalah saya tidak akan risau kerana saya sudah punya pusat servis yang boleh saya percayai untuk melihat keadaan kereta kereta saya dan boleh dibawa berbincang dengan baik.

Hari itu saya mengambil inisiatif berjalan balik dari Pusat Servis ke rumah saya mengambil masa hampir 50 minit dan di sebelah petangnya juga saya berjalan ke semula ke pusat servis tersebut dengan mengambil masa 40 minit dan saya rasa sehat dan segar. Alhamdulillah.

updated:

Saya bertanya pada anakanda Nina:

"Dah pegi ke belom kedai tu?"

"dah pegi...btol kta mcik. dia siap terangkan itu & ini..last2 xde apa yg kena tukar immediately. boleh tggi next gaji. tengkiuu..!!

(awak, ni dtg sini sbb kak Nashita yg rekomenkan..Kangoo kuning tu!)"


"he...he...Alhamdulillah..." balas saya senang hati....

2 comments:

kulupSakah said...

oraitt!

rahman said...

boleh saya tau alamat Pusat Servis AMH. nak try pi bengkel ni..terima kasih.