Monday, 11 May 2009

Allah hu Akbar..MB Perak yang Sah disahkan di Mahkamah Tinggi

Perasaan kecewa menyelubungi diri ini sebab tidak melangkahkan kaki ke mahkamah sperti biasa yang saya lakukan bila ada sesuatu kes yang membabitkan hak asasi dan sewaktu dengannya...
Memang dah ketentuan....
Namun bersyukur kerana Allah mengurniakan kemenangan buat rakyat yang inginkan keadilan...Moga Tuanku Sultan dapat menerima permohohan MB Perak yang sah ini untuk diadakan PRK Perak..dan bubarkan DUN yang sudah sedang kacau bilau...
Pada semua rakyat Perak dan seluruh rakyat Malaysia yang sudah berjuang sejak awal kemelut ini berlaku sudah tentu besyukur yang teramat sangat...
Moga kemenangan ini juga akan membawa sinar yang lebih cerah untuk semua kes 13 OKT Kuala Kangsar....semoga mendapat kemenangan yang bermaruah..
Tahniah pada semua...moga akan ada lebih ramai Hakim yang berani menegakkan Keadilan di dunia...
News di bawah dari anilnetto.com..paling ringkas dan mudah difahami...good job Annil....keep up the good work...
Perak Mentri Besar Nizar Jamaluddin below the Democracy Tree

So the High Court has ruled that Nizar is the rightful MB and Zambry and his exco members are to vacate their posts with immediate effect.

Justice Abdul Aziz Abd Rahim ruled that a Mentri Besar can only be dismissed by a vote of no confidence.

This is an incredibly brave verdict by a courageous and principled judge.

To top it all, the judge has ordered fresh state elections.

So where does this leave the Perak State Assembly, which now has “two Speakers”?

In my mind, as in the minds of most right-thinking Malaysians, the only way out of this mess is to dissolve the assembly.

Unless the BN wants to prolong the political mess by appealing the decision. But then, on 23 March, the Federal Court had already ruled that the case should be heard by the High Court.

God is great. Does Zambry now hold the record for “Mentri Besar” with the shortest reign? No, not even that, as he was never the Mentri Besar yang sah to begin with - as the High Court has just ruled and as most Malaysians already knew right from the start.

Anyway, I am sure Nizar will be magnanimous enough to give Zambry and his team enough time to clear and vacate their offices…

10 comments:

suealeen said...

alhamdulillah kak.. saya berkongsi kegembiraan ini... sebabnya saya juga orang Perak..

moh kite solat syukur dan puase esok bak saranan TGNA... dan moh kite berharap agar episod duka rakyat Perak ini berakhir dengan sebatang pensil di dewan mengundi, insyaAllah...

pegi idak taman melewar malam ni?

Atriza said...

Alhamdulillah

Allahu Akbar Walillah ilham..

"Perjuangan yang berpanjangan semata mendambakan keredhaanNYA.. Sebaik-baik rancangan adalah rancanagan Allah"

Allahu yubarik alaihi..

ummu asiah said...

sualeen..

Alhamdulillah..

yes..dah tak sabar nak bersama berjuang dlm PRK Perak..insyaAllah sudah tentu akan pergi..kira mcm sebelah rumah saja..dari rumah pun boleh dgr tapi tetap akan pergi..

ni pun baru balik dari pasar nya..dah ramai dah..pi beli sup dagingla..

jom sama-sama raikan kemenangan!!!!

ummu asiah said...

Atriza..

syukur..perjuangan memerlukan pengorbanan dan kesabaran untuk merasakan nikmat kemenangan..tak singgah melewar ke tadi pekena sup kat situ..

akak sibuk mengemas sebab smlm dah diisi dgn agenda lain pas tu kena ambil anak2 so tk dpt spare time utk jumpa walau dah ada di 'sebelah rumah' saja.

Neeza Shahril said...

Alhamdulillah... semoga tiada pihak nak main kotor lagi lepas ni.. susah kan kak kalau ada orang yang guna duit untuk kepentingan diri sendiri..

Semoga Allah melindungi kita semua.. Ameen..

Aina@Azila said...

Saya rasa masih terlalu awal untuk kita bergembira. PM telah mengistiharkan akan appeal pda hari ini (selasa). Seems like perjuangan masih belum betul2selesai.

Why it is so hard for them to face the defeat?...

Semoga Allah sentiasa bersama orang yang benar....amin

ummu asiah said...

neeza.

mereka punya bnyk wang utk beli rakyat. khabranya vincent tan of Berjaya yg bertanggungjawab membeli adun2 di perak.

tak pe rakyat tak punya wang tapi rakyat punya kuasa melawan dan mempertahankan maruah.!!!

ummu asiah said...

aina azila..

mmg benar tak boleh gembira sgt..but at least kita bersyukur..kita pun dah boleh agak mereka akan terus lawan..tapi rakyat pun tak mudah mengalah..

lagi depa lawan lagi nampak kerakusan mereka.

Perak adalah satu contoh negeri perpaduan antara agama dan bangsa yang dapat ditegakkan oleh PR dengan baik walaupun dalam tempoh kurang sikit dari setahun..itu yang mereka cemburu dan takut sgt..

tapi yg herannya yg paling jahat dan dengki itulah orang melayu dan islam!!

Aina@Azila said...

Ya...ayat akak yang akhir sekali tu laa yang sedih sangat tu.

Hati ni DS Nizar dah jadi tak sah pulak dah... fening2. As I understand Nizar nak bubar DUN cara yg sepatutnya. Yg Bnn end tak nak tu nape?..

ummu asiah said...

aina..

itu yg jadi persoalannya..kenapa susah sgt nak akur pd prmintaan rakyat..bubar dun..tpi satu saja jawapan utk 1Malaysia tu..TAKUT KALAH..HILANG MARUAH!!!!