Tuesday, 7 July 2009

Bacaan Mendidik Jiwa...


Alhamdulillah...syukur kerana Allah membukakan hati saya untuk membeli buku ini...ini adalah sebuah buku yang saya cuba ingin anjurkan untuk dibeli, dimiliki dan dibaca.

Sebelum ini saya pernah menulis tentang buku Kembara Atiq Wazif...juga sebuah buku yang meninggalkan kesan yang mendalam dalam diri, dan juga membuatkan airmata saya mengalir tanpa dapat dibendung lagi.

Sejak membaca novel ayat-ayat Cinta, saya secara lansung menjadi pencinta novel, banyak juga novel yang telah saya beli dan saya habiskan baca dalam tempuh paling laju sehari sahaja. Dan membaca novel hingga mengalirkan airmata...ada yang hingga membuatkan saya teresak2 menangis....teruk betul...hairan anak-anak saya melihatnya..."abah, ummi baca novel tu sampai menangis"...mengadu anak2 perempuan saya kepada abahnya.....

Kemudian..secara tak lansung saya "mendapat teguran" dari Ustaz Zahazan ketika saya mendengar tazkirah di radio IKIM.FM...katanya...lebih kurang yang saya masig ingat.."dari kita membaca novel-(saya fahami ianya merujuk kpd novel2 cinta yg hangat di pasaran..namun saya masih menanti lahirnya novel terbaru karya Fatimah Syarha), adalah lebih baik untuk kita membeli dan membaca buku ini...'TRAVELOG SEORANG DA'I'...mengisahkan tentang kisah hidup Ustaz Abdul Rahman Mohamed.


Travelog Seorang Da'i, mengisahkan "kisah benar liku-liku perjalanan seorang pendakwah guna mencari kekuatan sebagai bekal dalam perjuangan"....mulai dari hari itu terus saya mencari dan membeli buku tersebut dan berhenti hingga hari ini dari membelek novel di kedai-kedai buku.

Ketika mengambil buku Rindu Bau Pohon Tin dari rak di kedai, saya kira ianya juga adalah sebuah novel...namun bila membacanya barulah saya sedar yang ianya adalah kisah hidup Ustaz Hasrizal sendiri...memang sungguh menyentuh jiwa...seolah mengetuk pintu hati dan fikiran untuk merindui suasana yang lepas2...saya juga seolah rindu dan teringin benar untuk menjadi 'Tetamu di dataran Syam'....memang sungguh terasa ingin dikelilingi dengan sejarah para syuhada pahlawan Islam yang berjuang mempertahankan agama...bak baris puisi yang dicatatkan:

"....di celah pohon zaitun yang rendang
Bersemadi syuhada pahlawan Islam
Menanti dan terus menanti hadirnya Barisan waris perjuangan...."

Saya belum lagi habis membacanya...dari 27 bab yang ada..saya baru tiba ke bab 22...sudah beberapa hari berlalu..saya masih belum menghabiskan pembacaannya...rasa sayang...untuk sampai ke penghujungnya...masih belum puas membacanya....

Ada bab cerita yang sungguh menaikkan semangat dan ada bab yang membuatkan hati tersentuh dan ada yang membuatkan airmata berjuraian berguguran.

Saya membaca bab 19 "kehendak-Nya Mereka Pergi" ketika sedang duduk berehat di kawasan Food Court di Jusco Wangsa Maju sambil menantikan notebook di servis....memang saya tidak dapat menahan air mata dari terus mengalir...pedulikan apa yang orang kata dan pandang...kerana saya sedang khusyuk membaca dan menghayati...sebuah persahabatan dan penantian yang berakhir dengan pemergian 5 orang sahabat sekaligus....meninggal dunia di bumi yang penuh berkat...seperti ayat di dlm buku tersebut..."Bergembiralah wahai syabab...matimu di jalan menuntut ilmu adalah syahid fi sabilillah."

Bagaimana pula akhir kehidupan kita ya...saya juga teringin sekali menceritakan kebetulan saya berpeluang membelek majalah Wanita keluaran JUN 2009...kesah "seorang ayah yang membawa anak-anaknya melihat jenazah isterinya di Mekah"...kata anak yang paling kecil yang berumur 5 tahun.."ayah, muka ibu macam baby lah"....saya menangis di setiap perenggan penceritaan tersebut...

Bagaimana akhir kehidupan kita ye......


Bab 18 juga menyentuh hati saya tentang semangat anak-anak muda yang menuntut ilmu...tidak punya wang...bukan sahaja untuk ke kuliah..namun juga untuk makan....juga sifat persaudaraan yang ada sesama mereka..

"Perbandingan kaum Mukmin pada berkasih sayang, beremosi dan berbelas ihsan sesama mereka, adalah seperti satu batang tubuh. Apabila mengadu (sakit) mana-mana bahagian tubuh itu, nescaya akan terkesanlah ia kepada seluruh tubuh dengan berjaga malam tiada upaya tidur lagi demam." (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).{p94}

Juga pengajaran kisah Pensyarah yang bukan semata seorang Pensyarah, namun seorang ayah..."Aku mengajar kamu agar kamu hidup menyembah Allah. Jangan jadi musuh Allah, apatah lagi musuh Allah berijazah Syariah!"{p50}....kata2 ini meninggal kesan yang mendalam..mampu membuat mata mudah sahaja mengalirkan airmata keinsafan.....

Ada juga diselitkan episod lucu...he..he...mengeletek juga jiwa untuk tersenyum sendirian...kisah persembahan nasyid dari kumpulan Ustaz Hasrizal di depan tetamu kehormat dari Malaysia...Dr Mahathir Mohamad dan rombongan termasuk Dato' Seri Rafidah Aziz..."ketika kami membuat persembahan, rombongan PM ketika itu begitu asyik mendengar. Saya terasa geli hati melihat Dato' Seri Rafidah Aziz beria-iya bertepuk tangan mengikut rentak nasyid kami. Mungkin tidak terpedulikan lirik kami, gendang itu hanya didengari seperti 'joget Arab'!....{p110}...di bawah tajuk "Pemberontakan Dalam Nasyid".

Maka..untuk menghayatinya...merasainya..mendapat pengajaran darinya...carilah..dan miliklah buku ini....promosi..agar saya juga mendapat faedah darinya...InsyaAllah...

5 comments:

Aidura Sofiee said...

salam ziarah.

kalau minat buku2 jenis tazkirah dan tarbiyah, saya cadangkan buku terbitan Galeri Ilmu.

1)Langit Ilahi: Tuhan Tidak Lupakan Kita oleh Hilal Asyraf

2) Bawa Hatimu Kepada Tuhan oleh Ustaz Amaluddin Mohd Napiah

ummu asiah said...

Aidura:)

Terimakasih di atas cdngan tersebut
pastu saya akan cari InsyaAllah,

ya..nampaknya buku2 GISB adalah bagus dan baik utk dibaca

2 buku yg saya sebut tu pun keluaran GISB jugakan

n Alhamdulillah berjumpa dgn rakan blogger yg mencintai buku juga...dah berminat juga ni nak beli novel yg di dlm blog tu...kena angkat sekatan sekejap:)

ummu asiah said...

Aidura:)

Terimakasih di atas cdngan tersebut
pastu saya akan cari InsyaAllah,

ya..nampaknya buku2 GISB adalah bagus dan baik utk dibaca

2 buku yg saya sebut tu pun keluaran GISB jugakan

n Alhamdulillah berjumpa dgn rakan blogger yg mencintai buku juga...dah berminat juga ni nak beli novel yg di dlm blog tu...kena angkat sekatan sekejap:)

AKUOKU said...

baru beli 2 buah novel: sallehuddin alayubi dan ayat2 cinta... dan satu buku perang salib tapi 1 pun belum berpeluang di hadzam...

ummu asiah said...

sham
tak pa..semangat tinggi tu masa nak beli
akak pun dok kumpulbuku baru beli...dok pelan2 baca
tapi bnyk masa dok kat internet saja
tambah lg dok pandai berYM ni..:)

dah hilang penat???