Tuesday 14 July 2009

Sanggupkah berkorban dan terkorban??? 'SUARA-SUARA TERPENDAM'

Hari ini saya pulang dengan perasaan yang sedikit tidak tenang, dan tidak segirang dan bersemangat seperti hari sebelumnya. Bukan kerana 3 hakim yang telah bersidang dengan sebulat suara menolak rayuan peguam bagi pihak saya untuk menolak syarat ikat jamin saya yang menghalang hak yang ada pada diri saya untuk menyertai perhimpunan aman dan menyatakan pendirian saya terhadap sesuatu isu yang tidak saya setujui, bukan kerana itu...Keputusan itu memang adalah sesuatu yang dapat diduga sudah, jika keputusan sebaliknya, yakni Mahkamah menerima rayuan kami..maka ianya adalah sesuatu yang akan menjadi 'landmark' sesuatu yang patut dibanggakan, namun Mahkamah kita masih terikat dengan unsur-unsur politik.

Mungkin itu yang membuat saya sedikit 'kecewa'...perbelanjaan tetap perlu dikeluarkan, pengorbanan masa, tenaga dan jiwa raga tetap perlu diikhlaskan dan diniatkan Lillah hi Taala...moga Allah menerimanya.

Justify FullHati saya mungkin juga lebih terusik dan gundah gulana kerana sepanjang menanti giliran rayuan saya dibicarakan, saya mengambil peluang untuk membaca sebuah buku "SUARA-SUARA TERPENDAM"...buku yang sempat saya beli di Kompleks PKNS Bangi sempena Pesta Buku yang diadakan di sana.

Dalam perjalanan pulang dari Putrajaya semalam saya sempat singgah ke sana. Sudah hampir seminggu menyimpan dendam untuk bertamu ke sana seperti kebiasaan di suatu waktu dahulu ketika saya terpaksa sentiasa bertegang leher dengan pemaju PKNS mengenai pembelian rumah kami yang terdahulu.

Saya mencapai dua buah buku, tajuk di atas dan sebuah lagi bertajuk "SAID IBRAHIM 1923-2001 MUFTI TEGAS DAN TERBILANG'. Kedua-dua buku ini terbitan Pustaka Yamien. Selesai membayar harga dua buah buku tersebut, hati saya terasa puas dan lansung tidak timbul keinginan untuk membeli apa-apa buku lagi walaupun sejak mutakhir ini, kulit buku semuanya lebih menarik minat membaca sebelum isinya.


'SUARA-SUARA TERPENDAM "dari kisah masyarakat yang tertindas, pembangunan yang tempang dan alam yang musnah....."...begitulah yang tercatat di kulit bukunya...gambar di kulit buku memang tidak menarik...dengan warna yang pudar dan sembab..dengan wajah lelaki tua tanpa baju dan hanya berkain pelekat berwajah murung dan duka, mungkin juga luka di hatinya....merenung masa depan dengan berlatarbelakangkan mungkin sawah padi yang telah musnah diratah oleh jentolak pihak penguasa memusnahkan hasil titik peluh mereka selama ini.

Saya sedih....

Kisah pertamanya mengenai kisah Kampung Berembang yang dimusnahkan semata-mata untuk memberi jalan dan ruang kepada pembangunan...penulis juga berasal dari Kampung yang bersebelahan dengan kampung Berembang..Kampung Bumiputera...Kampung Berembang juga dekat di hati kami...."Berembang menjadi Saksi"

"Suara Dari Gunung Jerai" juga amat sedih untuk dihayati kesahnya...kalaulah Gunung, Bukit, tumbuh-tumbuhan dan haiwan bisa bersuara sudah tentu lintang pukang bertempiaran lari pihak pemaju Kuari yang tamak, pihak berkuasa tempatan yang terliur dengan habuan dunia....namun keluh kesah makhluk Allah ini diluahkan dengan bencana alam yang bukannya menimpa mereka yang rakus tetapi penduduk setempat yang berjuang berhabisan menyelamatkan harta mereka milik Allah dari terus dimusnahkan.

"Telah timbul berbagai-bagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang dilakukan oleh tangan manusia; (timbulnya yang demikian) kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian daripada balasan perbuatan buruk yang mereka lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). (surah ar-Rum 30:41) p24

"Dan engkau melihat gunung-ganang, engkau menyangkanya diam membeku, pada hal ia bergerak cepat seperti bergeraknya awan: (demikianlah) perbuatan Allah yang membuat tiap-tiap sesuatu dengan serapi-rapi dan sebaik-baiknya; sesungguhnya Dia amat mendalam pengetahuannyaa akan apa yang kamu lakukan." (Surah al-Naml 27:88) p24

Ketika menjadi anggota Pandu Puteri di Sekolah Menengah Sultanah Asma, Alor Setar Kedah, saya berjaya 2 kali 'menawan' Gunung Jerai...walaupun tidaklah tinggi sangat...masih terasa keseronokan mendakinya dan menghirup udara segar dan nyaman di sana ketika berkhemah di waktu malamnya...dan diteruskan dengan jungle trekking dan mandi sungai...

Membaca buku itu juga membuatkan saya mengingatkan kembali sejarah perjuangan penduduk "Kerpan"...lagi satu kawasan kampung di Kedah, tanah tumpah darah ku...ya saya masih ingat..projek udang galah ke, udang harimau ke...di Kerpan yang menyebabkan tanah sawah padi penduduk kampung dimusnahkan...namun kisah perjuangan penduduk tua di sana tidak pula saya ketahui sehingga saya membaca mukasurat 11 di dalam buku ini...

""Makcik jangan paksa kami penjarakan semua!"...tengking seorang polis berpangkat sarjan....(p11)"

nota saya:"ayat yang biasa saya dengar ketika berhadapan dengan polis, FRU dan SB di setiap demonstrasi aman"

""Penjarakanlah! Esok lusa anak saya yang dalam buaian pula akan menggantikan tempat saya dan suami untuk mempertahankan hak mereka!" bentak Makcik lagi."

Dalam peristiwa itu seorang nenek tua nekad mempertahankan hak mereka dengan "nekad melompat dan menahan jentolak yang sedang menggila dengan tangannya."

Sanggupkah kita berjuang dan berkorban mempertahankan hak kita?????....belum tentu lagi rasanya....tidak tahulah..selagi kita dibuai dengan kesenangan hidup sendiri, leka dengan segala nikmat yang Allah sediakan pada kita...

Mungkin segala fakta yang baru sedikit saya perolehi dari buku tersebut yang menambah gundah gulana di hati....sampai bila pemimpin akan terus berlaku zalim kepada rakyat sendiri...sampai bila....dan diri sendiri yang mengaku ingin mati di jalan Allah, ingin terus berjuang di jalan Allah..apakah sanggup untuk terus bangun dan turun berjuang menyelamatkan tanahair sendiri dari terus dimusnahkan oleh pemimpin yang zalim????....adakah mampu menerima segala dugaan yang mendatang...

Dalam perjalanan pulang dari Putrajaya menuju ke Gombak saya menerima panggilan dari Nora, sejak peristiwa tragis menimpa Nora, saya lebih mengenali dirinya dan memahami dengan lebih dekat dan secara personal wanita ini. Nora mengadu kepada saya tentang laporan yang salah yang dilaporkan oleh Utusan Malaysia tentang pengakuan salahnya terhadap tuduhan 'memaki polis'. Jelas beliau kecewa...

Semalam semasa menghubunginya, Nora memberitahu saya bahawa dia baru pulang dari Mahkamah dan terpaksa membuat pengakuan ke atas pertuduhan keatasnya. Tiada peguam yang available mungkin dengan kesebukan PRK di MU...dan juga dengan sifatnya untuk tidak mahu menyusahkan sesiapa, maka Nora membuat keputusan sendiri untuk mengaku bersalah dan membayar denda tanpa lansung membuat rayuan...dia sendirian ke Mahkamah sebagaimana saya juga sendirian pada tarikh dan masa yang sama ke Mahkamah Putrajaya dan Nora di Jalan Duta...namun saya masih bernasib baik kerana mendapat bantuan sahabat peguam yang dedikasi....

Saya cuma beri pandangan kepada Nora untuk dedahkan saja kejahatan 'mulut' Utusan itu walaupun berita mereka memang sentiasa 'meloyakan'.

Begitulah nasib seseorang yang ingin berjuang....mungkin...dan kenyataan yang perlu harus ditelan...

"Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu. Mereka ditimpa kemusnahan harta benda dan serangan penyakit serta digoncangkan oleh ancaman musuh, sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya. Bilakah datangnya pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan ALlah itu dekat. (surah al-Baqarah 2:214) p37.


No comments: