Thursday 6 November 2008

Moga Kesah Allahyarham Adik Aina tidak berulang...nasib malang keluarga mangsa ISA

Sejak beberapa hari ini saya teringatkan kembali beberapa penulisan saya yang telah saya kongsikan bersama dalam satu yahoogroups milik ahli Jamaah Islah Malaysia JIM. Saya terasa ingin mengumpulkan kembali dan berkongsi dengan pembaca sekelian.

Kebetulan juga saya menerima sms dari cikgu laila yang diforwardkan dari seorang sahabat di Sandakan yang membantu menjaga kebajikan isteri-isteri tahanan di Sandakan dan Tawau. Beliau memaklumkan kepada kami bahawa seorang isteri tahanan yang suaminya juga telah ditahan lebih dari 6 tahun sedang sakit akibat mempunyai masalah injap jantung. Cerita mengenainya ada juga keluar di dalam berita Harakah.

Berita ini mengingatkan kembali saya kepada beberapa kes isteri2 dan anak-anak yang sakit yang perlu kami di PSK uruskan. Saya browsed semula semua entry di dalam yahoogroups JIM-KL-net dan terjumpa kembali entry ini.......


Mon Sep 12, 2005 3:23 pm

Apakah ISA tidak Zalim???

Selepas beberapa lama sibuk dengan kerja-kerja kempen ISA, hari ini saya bercadang menghabiskan masa dengan tugasan saya yang lain yang dah lama terbengkalai. Namun kita hanya menrancang, Allah jua yang menentukan. Setelah keluar dari rumah untuk menghantar anak ke sekolah di Gombak, saya menerima panggilan telefon dari seorang isteri tahanan ISA, memohon saya menjemputnya di Taman Keramat Permai untuk dihantar pulang ke rumahnya di Gombak. Hati saya merungut juga sebab saya dari Ampang menuju ke Gombak, perlu pula berulang alik dua kali. Namun cepat-cepat saya buang perasaan buruk itu dan berdo’a agar Allah akan mempermudahkan urusan saya sekeluarga di kemudian hari.
Lalu setelah selesai tanggungjawab saya terhadap anak-anak, saya segera menjemputnya di Keramat Permai. Isteri ini sebenarnya telah lebih dari sebulan bercuti sakit kerana terjatuh di tangga sekolah dan cedera di buku lali kakinya. Oleh kerana sakitnya masih tidak pulih maka dia telah mencuba rawatan alternative.

Dia memaklumkan kepada saya kemungkinan ada ‘benda asing’ yang telah memasuki dirinya. Sebenarnya kisah hidup isteri ini penuh dengan dugaan yang mencabar. Satu darinya ialah suaminya ditahan ketika dia mengandung beberapa bulan dan baru 6 bulan berkahwin dengan suaminya. Beliau juga mendapat tekanan sama seperti isteri yang lain yang terpaksa menanggung bebanan kewangan dan juga gangguan dari SB yang tidak putus-putus. Dia tinggal bersendirian dengan anaknya di flat tingkat 5. Dengan kesakitan yang ditanggung, dapatlah kita bayangkan kepayahan hidupnya.

Didalam perjalanan pulang ke rumahnya di Gombak, tiba-tiba dia berada didalam keadaan yang tak sedarkan diri. Dia menjerit-jerit dan meracau. Saya yang memandu memang sangat cemas dan menggelabah, takut berlaku perkara yang bukan-bukan. Alhamdulillah, ada seorang kawan yang menemani isteri ini, dialah yang cuba menenangkan isteri ini dengan membaca ayat-ayat suci Al-Quran. Saya pula sibuk memikirkan siapa yang perlu saya hubungi dan dapat cepat membantu saya dalam keadaan saya sendiri terpaksa terus memandu.
Saya menghubungi sahabat, Kak Suraya dari Gombak untuk segera menunggu saya di rumah isteri ini. Selepas itu saya cuba pula menghubungi Cikgu Norlaila yang menasihatkan saya untuk terus sahaja menghantar ke klinik keluarga di Greenwood. Saya sendiri buntu dan sangat panic ketika itu. Dalam keadaan yang sangat panic itu, saya segera menghubungi Dr Sam, tapi tak berjaya..kemudian cuba pula Dr Noraini. Lega hati saya dapat bercakap dengan Kak Ani, walaupun dengan nada yang begitu kelam-kabut sekali. Saya terus memandu menuju klinik dan terus disambut oleh Kak Ani dan kakitangan klinik.

Dr Noraini berjaya ‘merawat’ isteri ini yang sebenarnya dalam keadaan sangat tertekan dengan berbagai masalah. Dengan hanya urutan, belaian dan nasihat sedikit sebanyak semangat isteri ini dapat dipulihkan. Saya telah menyerahkan tugas dan tanggungjawab untuk menjaga kebajikan isteri ini kepada Kak Suraya dan JIM Daerah Gombak.

Saya rasa amat bertuah kerana dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang begitu setia, ikhlas dan sedia membantu pada bila-bila masa and it is just a phone call away. Namun perkara yang penting disebalik cerita ini ialah kesengsaraan hidup isteri-isteri dan ahli keluarga tahanan ISA lantaran penahanan suami-suami mereka dibawah akta yang zalim ini. Perkara inilah yang harus disedarkan kepada rakyat semua, dan diri kita sendiri. Berapa lama lagikah harus mereka tanggung segala kezaliman ini.

Apa yang berlaku jelas menunjukkan penderaan jiwa dan juga fizikal ahli keluarga tahanan ISA. Ini mengingatkan saya kepada Mufti Wilayah Persekutuan yang begitu angkuh mengatakan bahawa ISA ini tidak zalim. Dengan angkuh lagi dia katakan sekiranya anak atau ahli keluarganya yang kena ISA ianya tetap tidak zalim.
Saya nyatakan kepada Dato’ Mufti ini, “ Dato’ tahu tak yang semua tahanan ISA termasuk yang beragama ISLAM ini dibogelkan??, mereka kemudiannya dipaksa merangkak bagaikan binatang diatas lantai, mereka dipaksa untuk ‘masturbate’, Dato’ tahu tak masturbate tu apa?? Tak zalimkah ini??” (Kasar dan lucah bunyinya kan? Tapi itulah yang saya katakan kepada dia kerana terlalu geram dengan sikapnya tersebut. Namun dia hanya selamba…
nota 1:..suaminya masih terus ditahan di Kem Kamunting hingga kini. Dalam bulan Ramadan yang lalu sudah ada berita yang mengatakan bahawa suaminya antara beberapa orang yang bakal dibebaskan menjelang Aidilfitri 2008. Namun setelah mereka dibawa ke Bukit Aman dan menjalani sesi-sesi wajib sebelum dibebaskan....mereka semuanya dibawa pulang semula untuk menghuni KEMTA hingga entah bila..................

nota 2: Kata-kata berkenaan Dato' Mufti Wilayah tersebut ialah ketika GMI bertemu dengannya bagi membincangkan isu ISA Haram di sisi Islam dan memohon pihak Jawatankuasa Mufti mengeluarkan fatwa mengenai isu ini. GMI telah bertemu hampir ke semua mufti di Semenanjung Malaysia. Namun hingga kini tidak ada apa-apa yang berita yang diterima.

No comments: