Monday, 14 April 2008

Untungnya kalau bertanya

Pagi semalam setelah menghantar van untuk diservis di Cheras, saya dan suami singgah sebentar di JJ Taman Maluri. Ada pula store MPH di situ, apa lagi mesti singgah tengok2 buku. Saya pilih satu Novel Baru dari PTS..macam best saja tajuknya..cover pun cantik. One thing about buku PTS...covernya amat menarik dan cantik. Suami pula pilih buku tentang camera dan buku tentang Photoshop. Suami minta saya bayarkan dan cuba tanya cashier if dia boleh beri discount untuk buku photoshop tu. Buku tu masih baru cuma ada sedikit kesan berlipat mungkin sebab bnyk kali di browsed thru.

Ikutkan hati saya memang malas nak bertanya, tapi bila saya sampai ke cashier,cuba juga saya buka mulut "boleh ke beri discount utk buku ni...nampak tak berapa elok"..terus adik cashier tu jawab.."boleh..boleh...tunggu ye..".

Terus cashier tu panggil supervisornya yang cepat datang. Supervisor tu kata "Ok...no problem..give 20% disc..." Hmm....not bad at all...berbaloi..ikut nasihat suami dan tak malu bertanya...safe juga beberapa RM..

Kisah sebelumnya pula..akibat malas bertanya...Pada hari Jumaat lepas saya called sekolah anak saya untuk tanyakan tentang program hari Anugerah di sekolah anak sulong saya Anas. Saya cuma tanya pukul berapa mula. Sebelum saya tamatkan perbualan, suami saya pesan...'tanyala pukul berapa anugerah untuk anak Maahad Tahfiz mula"...tapi saya tak tanya. So pada hari ahad lepas kami pun bertolak dari rumah sekitar jam 7.40 pagi..acara bermula ikut maklumat yang saya dapat dari sekolah jam 8 pagi. Kami tiba jam 8.40 pagi. Kecoh keluar awal pagi tanpa sempat bersarapan, kemas rumah dan ampai baju...nak cepat la katakan.

Bila sampai kompang baru dipalukan menunjukkan tetamu khas baru tiba. Dapat pulak buku aturcara...acara anugerah untuk Anas hanya bermula pada jam 12 tgh...Ha...tu la...kalau saya tanya habis-habisan..tak perlu la terkecoh-kecoh...tapi tu semua hanya...kalau...

So kami sekeluarga buat keputusan keluar dulu dan cari tempat untuk bersarapan. Alhamdulillah..

So next time...jangan segan nak bertanya...bertanyalah...tapi tanya lah dengan berhemah..lembut tanpa meyakitkan hati orang yang kita tanyakan...

1 comment:

Ummi said...

Ummu Asiah,
Ummi pun pernah dapat 10% discount untuk buku kat mph yang dah banyak kali di belek.