Sunday, 7 September 2008

Lagi-lagi nak guna ISA

Hari ini baru saya terbaca berita yang mengatakan bahawa Menteri Dalam Negeri kita mengatakan bahawa ISA boleh dikenakan ke atas Blogger terkenal Raja Petra Kamaruddin.

Petikannya adalah seperti di bawah yang saya ambil dari laman web berita MKINI:

"Home Minister Syed Hamid Albar said controversial blogger Raja Petra Kamaruddin could be charged under the Internal Security Act for comments allegedly insulting Islam and Prophet Muhammad."

"The probe and action should be expedited so that he will realise his mistakes and learn to respect Islam," said Syed Hamid, adding that Raja Petra would face action if the authorities found he had committed the offence.

"Raja Petra is also alleged to have allowed comments to appear on his website that degraded Islam and Prophet Muhammad in an article entitled "Not all Arabs are descendants of the Prophet".

Sebenarnya saya belum sempat lagi membaca artikel seperti yang disebut diatas yang ditulis oleh RPK. Memang sepatutnya saya tidak layak memberikan apa-apa komen. Namun sebagai individu yang berada di dalam Gerakan Mansuhkan ISA (GMI), saya memang berasa marah dengan kenyataan yang sedemikian. Kami di GMI berusaha untuk memansuhkan ISA lantaran sifatnya yang menzalimi manusia yang bebas. Sifatnya yang menafikan hak asasi seorang manusia.

Di awal penubuhan GMI, di mana Raja Petra atau Pet, adalah salah seorang dari 10 orang tahanan ISA yang ditangkap pada 10 hb April 2001. Saya masih ingat lagi cerita mengenai peistiwa tangkapannya, di mana beliau ditangkap di atas jalanraya ketika beliau sedang memandu bersama isterinya. Di situlah beliau ditangkap dan dibawa pergi. Taktik penangkapannya memang adalah sama sahaja, iaitu demi mewujudkan rasa ketakutan yang amat sangat, dan membiarkan orang ramai yang melihat, bahawa mereka yang ditangkap adalah jahat dan bersalah, kerana begitu ramai anggota polis dan SB yang terlibat.




(beberapa orang pemogok lapar ketika menjadi tetamu khas di satu program di SCAH)


Saya juga masih ingat peristiwa yang berlaku selama kami berkempen membebaskan 10 orang tahanan Reformasi tersebut. Ketika itu juga saya memahami betapa zalimnya ISA melalui penderitaan keluarga yang ditinggalkan. Semuanya trauma dengan peristiwa tersebut. Namun ke semua ahli keluarga 10 orang tahanan reformasi tersebut tidak gentar malah kesemuanya bangun berjuang membebaskan suami-suami mereka.

(Bersama pemogok lapar ketika menghantar memorandum ke Kementerian Dalam Negeri April 2002-dari kiri; Lawyer Lat Koya, Arwah Pak Lang - mertua Chegu Bard, Ummu Asiah, Makcik Esah, ibu Ezam dan yg terlindung Muthanna Saari)

Mereka ialah, Kak Marina isteri Raja Petra, Bahirah isteri Ezam, Aliza Jaffar isteri Saari Sungib, Rosliyah isteri Ghani Haroon, Vasanthi isteri Gobalakrishnan, Kak Fatimah isteri Pak Din, Kak Zumrah isteri Ustaz Badrulamin, Mabel ketika itu kawan Tian Chua, Pak Amjal ayah saudara Hishamuddin Rais dan Norfarahin isteri Lokman Nor Adam.Mereka semua hingga ke saat suami mereka dibebaskan tidak pernah berputus asa berjuang hingga suami mereka dibebaskan.


(Muthanna Saari salah seorang yang mogok lapar jatuh pengsan dan dibawa ke hospital untuk rawatan)


Gobala dan Ghani Haroon berjaya dibebaskan melalui proses Mahkamah di mana Hakim yang Bijaksana Dato'Hishamuddin telah membebaskan mereka melalui Habeas Corpus. Mereka dibebaskan sebelum tamat tempuh 60 hari mereka ditahan, iaitu sebelum dihantar ke KEMTA. Yang menarik juga Hakim telah memberi arahan supaya polis tidak dibenarkan menahan mereka semula dalam tempuh 24jam. Ini adalah kerana telah menjadi kebiasaan untuk polis terus menahan tahanan semula sebaik dibebaskan oleh Mahkamah. Ini juga terjadi kepada tahanan ISA Nasharuddin Nasir yang ditahan sebaik dibebaskan di balai polis Kamunting. Beliau juga dibebaskan melalui proses Habeas Corpus.

(Nasharuddin Nasir ketika ditangkap semula oleh polis untuk ditahan lebih lama lagi di KEMTA)

Namun selepas dari itu tidak ada tahanan yang berjaya dalam kes Habeas Corpus mereka termasuklah di dalam kes beberapa orang tahanan reformasi, walaupun dalam kes mereka mahkamah telah memutuskan bahawa penahanan mereka adalah Mala Fide, POLIS BERNIAT JAHAT DALAM PENANGKAPAN MEREKA. Namun penghakiman hanya terhenti di situ dan mereka tidak dibebaskan. Saya bersama beberapa orang isteri yang terlibat mengikuti setiap kali kes itu dibicarakan di mahkamah yang mengambil masa lebih dari setahun.


(Zahir Hassan Pengerusi Kempen mengumumkan bahawa tahanan reformasi tidak dibebaskan walaupun mahkamah memutuskan penahanan mereka adalah Mala Fide di malam Kempen ISA Mala Fide)

Walaupun mereka tidak dibebaskan, kami berasa puas dan mengambilnya sebagai satu kejayaan yang amat besar bagi kami. Kami gunakan ianya sebagai satu kempen kami yang amat berkesan dan berjaya. Kami lancarkan kempen ISA Mala Fide!. Di malam kempen itu diadakan di bangunan Selangor Chinese Assembly Hall, polis telah lebih awal mengawal dan menghalang orang ramai dari masuk ke kawasan tersebut. Akhirnya program yang dirancangkan tidak dapat dijalankan dan terpaksa ditukar ke rumah Dato' Seri Anwar Ibrahim di Bukit Damansara. Begitu takutnya polis dengan kempen GMI dan kebangkitan orang ramai.

(Pintu pagar SCAH ditutup dan dikawal ketat oleh pilis dan FRU)

Penulisan saya ni dah lari sedikit dari asalnya...okay berbalik kepada Raja Petra, beliau dibebaskan sebelum tamat tempuh 60 hari di bawah seksyen 73(1). Beliau telah melawan selama beliau ditahan dan dizalimi oleh polis dan SB. Beliau telah melakukan mogok lapar. Mungkin polis dan SB tidak tahan dengan sifat lawannya atau polis tidak mahu bertanggungjawab sekiranya RPK meninggal di bawah jagaan mereka. Setelah beliau dibebaskan beliau terus membantu kami di dalam Pusat Sokongan Keluarga khususnya untuk terus melawan dengan berbagai aktiviti yang unik dan berkesan. Selama beliau membantu kami disamping ramai lagi aktivis dan para reformis, 2 aktiviti yang tak dapat dilupakan ialah proram kempen Mogok Lapar dan "Ambush PM, Dr Mahathir Mohamad". Kami ambush beliau ketika persidangan Agong UMNO diadakan di PWTC.

(salah satu aktiviti ketika program kempen mogok lapar 10 April-21April 2002-di hadapan SOGO)

Alhamdulillah..GMI masih terus bertahan berjuang membebaskan tahanan ISA dan Mansuhkan ISA.

Semoga lebih ramai rakyat Malaysia sedar akan kezaliman ISA dan tidak bersetuju dengan penggunaan akta ini.
Nota: Kesemua gambar di sini diambil dari laman web FAC kendalian RPK. Gambar-gambar koleksi kami entah kemana hilangnya...sayang....

7 comments:

silversarina said...

salam,

Semoga GMI terus berjunag menuntut keadilan di bumi Malaysia ini... pelik tu Raja Petra nak dikenakan ISA, yang Ahmad Penang tu , patutnya disumbat terus dalam ISA , lagi parah isu perkaumannya

asma' said...
This comment has been removed by the author.
ummu asiah said...

kak rina,

InsyaAllah akan terus berjuang selagi ISA wujud.

Tapi, walau macam mana pun ISA tetap tak boleh digunakan, kalau orang buat salah perlu dihakimi dengan setimpal.

Sesiapa yang buat jahat pasti Allah timpakan balasan samada di dunia atau di akhirat..dgr2 cerita ada konspirator kes anwar yg dah sakit teruk n lumpuh n tak boleh berckp..terbaca dlm lates paper suara keadilan.

maklang said...

moga2 perjuangan GMI diberkatiNya ...InsyaAllah...

Aku oku! said...

mereka itu semua okb- orang kurang upaya berfikir!!

ummu asiah said...

Mak Lang..

Ameen..Semoga ISA juga dihapuskan

ummu asiah said...

OKU@sham

Betul tu..kalau boleh berfikir kenapa la nak mesti nak zalim sesama manusia kan.