Friday 2 October 2009

Mat Sah, Anak-anak dan Perjuangan Membebaskan Malaysia dari ISA

Akhirnya semalam saya bersama 3 orang anak-anak, Ammar, Asma' dan Asiah dapat juga berkunjung ke rumah Cikgu Laila untuk melihat sendiri wajah Mat Sah setelah dibebaskan dari Kem Tahanan Kamunting setelah 8 tahun dikurung tanpa bicara.

Ammar..mungkin dek kerana terlalu letih malas nak pergi awalnya, tetapi buat Asiah dan Asma' mereka over excited bila saya maklumkan hajat, sebaik saja tiba di rumah dari sekolah pada jam 6.50 petang. Terloncat-loncat dan menjerit-jerit...entah apa yang seronok sangat entahla.

Kami bertolak jam 8 malam..special request saya pada Cikgu Laila ialah nak makan nasi lemak sebelah bengkel Mara...tempat kami selalu berkunjung untuk makan lewat malam sebaik selepas balik dari mesyuarat GMI tiap 2 minggu sekali di malam Rabu.

Dapatlah kami makan nasi lemak tersebut yang dibeli khas oleh Abah Suhaib dan Suhaib.

Sayangnya kami tidak dapat beramah mesra dengan lama, kerana sebaik kami sampai ada juga tetamu lain yang turut datang dari jauh...paman Cikgu Laila..sudah tentu saudara terdekat perlu didahulukan. Kami buat macam rumah sendiri makan nasi lemak di ruang belakang...


Sempat juga bergambar kenangan untuk anak-anak. Cikgu Laila meminta Ammar menceritakan pengalaman dipenjara di Penjara Petaling bersama Suhaib..Cikgu Laila bertanyakan pengalaman mereka yang terpaksa menanggalakan seluar mereka...


Saya menambah: "Nasib baik pakai seluar dalam kan"

Cikgu Laila: "Nasib baik pakai boxer kan"

Mat Sah menambah mungkin melalui pengalamannya setiap kali dibawa ke PRC dari KEMTA: "tak pe..kalau tak pakai seluar dalam...dia akan bagi seluar"...tapi saya ada mendengar pengalaman pahit para tahanan dibogelkan dan macam2 lagi...biarla mereka sendiri yang menceritakan.

Itulah serba sedikit pengalaman anak-anak saya sepanjang perjuangan membebaskan tahanan ISA dan Memansuhkan ISA..moga mereka terus membesar sebagai pejuang.

Asiah dan Asma'

2 comments:

Mohd Hafizan Mazuki said...

kak nash...kim salam dekat anak2 akak...saya kagum...:-)

ummu asiah said...

lupa nak balas komen mat jang...

terima kasih di atas sokongan:)))