"Tunggangan yang Selamat dan menyelamatkan"
"waa...baguslah akak ni,boleh rasa aa..van ada rosak, selalunya orang perempuan mesti tak dak tahu tak kesah punya"
Wah macam bagus saja adik mekanik tu memuji pelanggannya sambil dia memandu uji van saya untuk dengar bunyi dan gegaran yang saya maksudkan bila pedal minyak ditekan. Apa yang saya tidak beritahunya ialah suami saya yang mula sedar akan kelainan bunyi van apabila mula bergerak laju. Sudah hampir 3 minggu sebenarnya bunyi dan rasa itu dikesan. Tapi saya masih tangguh-tangguh menghantar van tersebut ke mekanik. Saya agak phobia dan benci kalau-kalau saya ditipu dan 'diketuk' oleh workshop.
Adik mekanik menceritakan kepada saya ada sesetengah pelanggan wanita mereka yang lansung tidak sedar akan kerosakan bearing kenderaan mereka hingga mengundang bahaya dan kos yang lebih tinggi, samada tayar akan terus tercabut atau kereta akan terus berhenti dan besi pemegang tayar akan patah..kini baru saya tahu fungsi bearing tersebut, dan kenapakan kadangkala saya lihat ada kereta tersadai di atas jalan dengan tayarnya 'terpeleok' keluar. Bahaya.
Namun saya juga agak kerugian dan meletakkan diri saya dalam bahaya apabila saya membiarkan sahaja van tersebut tidak dibaiki walau telah menyedari akan kelainannya sejak 3 minggu yang lepas...itulah bahaya dan padahnya bila menangguh sesuatu kerja.
Mekanik memaklumkan kepada saya kos untuk menukar satu bearing dengan kos upahnya. Dia juga mengajak saya memegang bahagian besi pemegang tayar untuk mengesan bahawa sememangnya bearing itu telah rosak. Akhirnya dia memaklumkan kepada saya akibat dari bearing yang telah rosak dengan tempuh agak lama, drive shaftnya atau pump (kalau saya tidak silap dengar entahla saya pun tak faham) juga telah pecah dan perlu dibaiki....memang ada kesan minyak hitam mengalir keluar...kan dah kena tambah kos yang tinggi...
Akhirnya allignment dan entah apa lagi istilahnya juga perlu dilakukan untuk membetulkan keadaan...semuanya saya terima bulat-bulat demi untuk keselamatan...cuma saya tidak pasti adakah kosnya tidak dikenakan secara terlalu melambung...tapi yang pasti pada mulanya dia caj saya RM 50 untuk allignmet dan entah apa tah betulkan skru? dengan harga tersebut...nasib baik sedang online chatting dengan suami dan terus dia katakan 'mahal tu'...alamak...mentang-mentangla perempuan mesti nak ketuk punya...terus saya tanyakan dan diturunkan harga ke RM30...tak suka saya namun terpaksa menerimanya....lain kali mesti fight!!!!!
Jadi untuk teman-teman wanita saya, pandai-pandai menjaga kereta anda, prihatin dan peka dengan segala bunyi yang pelik dan luar biasa, segera hantar untuk dibaiki. Jangan terima sahaja segala sebutharga yang diberi...fight for your right to get the best deal!!!!!!
Wah macam bagus saja adik mekanik tu memuji pelanggannya sambil dia memandu uji van saya untuk dengar bunyi dan gegaran yang saya maksudkan bila pedal minyak ditekan. Apa yang saya tidak beritahunya ialah suami saya yang mula sedar akan kelainan bunyi van apabila mula bergerak laju. Sudah hampir 3 minggu sebenarnya bunyi dan rasa itu dikesan. Tapi saya masih tangguh-tangguh menghantar van tersebut ke mekanik. Saya agak phobia dan benci kalau-kalau saya ditipu dan 'diketuk' oleh workshop.
Adik mekanik menceritakan kepada saya ada sesetengah pelanggan wanita mereka yang lansung tidak sedar akan kerosakan bearing kenderaan mereka hingga mengundang bahaya dan kos yang lebih tinggi, samada tayar akan terus tercabut atau kereta akan terus berhenti dan besi pemegang tayar akan patah..kini baru saya tahu fungsi bearing tersebut, dan kenapakan kadangkala saya lihat ada kereta tersadai di atas jalan dengan tayarnya 'terpeleok' keluar. Bahaya.
Namun saya juga agak kerugian dan meletakkan diri saya dalam bahaya apabila saya membiarkan sahaja van tersebut tidak dibaiki walau telah menyedari akan kelainannya sejak 3 minggu yang lepas...itulah bahaya dan padahnya bila menangguh sesuatu kerja.
Mekanik memaklumkan kepada saya kos untuk menukar satu bearing dengan kos upahnya. Dia juga mengajak saya memegang bahagian besi pemegang tayar untuk mengesan bahawa sememangnya bearing itu telah rosak. Akhirnya dia memaklumkan kepada saya akibat dari bearing yang telah rosak dengan tempuh agak lama, drive shaftnya atau pump (kalau saya tidak silap dengar entahla saya pun tak faham) juga telah pecah dan perlu dibaiki....memang ada kesan minyak hitam mengalir keluar...kan dah kena tambah kos yang tinggi...
Akhirnya allignment dan entah apa lagi istilahnya juga perlu dilakukan untuk membetulkan keadaan...semuanya saya terima bulat-bulat demi untuk keselamatan...cuma saya tidak pasti adakah kosnya tidak dikenakan secara terlalu melambung...tapi yang pasti pada mulanya dia caj saya RM 50 untuk allignmet dan entah apa tah betulkan skru? dengan harga tersebut...nasib baik sedang online chatting dengan suami dan terus dia katakan 'mahal tu'...alamak...mentang-men
Jadi untuk teman-teman wanita saya, pandai-pandai menjaga kereta anda, prihatin dan peka dengan segala bunyi yang pelik dan luar biasa, segera hantar untuk dibaiki. Jangan terima sahaja segala sebutharga yang diberi...fight for your right to get the best deal!!!!!!
he...he...he...sekian....p
2 comments:
sebetuinyer perkara camtu memang selalu berlaku kepada kenderaan yang bukaan sisi tayarnye cuma dalam lingkungan 45° nih. Sebab kita nak keluar parking kita cuba pulas stering tu sampai abis... Sebab itu bearing tu selalu rosak...
Kira akak bernasib baik walaupun setelah minggu ketiga baru nak tukar... Cuma kalau dah tukar tak dapat nak nolong nyer... Kalau boleh, bearing tu kene tukar dua-dua belah.. baru balance..
any way... nice finally meeting you, masa kat Lake Club tu... Jumpa juga akhirnya walaupun kita patut jumpa masa di Bagan Pinang...
Sampai salam kepada semua ahli keluarga akak dan juga kepada ahli keluarga Kak Laila...
DD:)
wah bagus ni..pakar..:)
ha ah..memang tukar dua dua belah..tu kos lagi tinggi..semua kena buat dua belah..baru adil:)
ya..seronok berjumpa teman yang sealiran pemikiran dan perjuangan..
harap dapat jumpa lagi di lain lapangan.
Terima kasih ziarah
Post a Comment