Tuesday 21 September 2010

Bukti : Polis tak jalankan siasatan!!!

Sudah lama rupanya saya catatkan soal balas Peguambela Augustine Anthony ke atas saksi polis yang kami harapkan menjadi saksi paling akhir dipanggil oleh pihak pendakwaan kerana beliau adalah Pegawai Penyiasat bagi Kes ini, Kes tangkapan 'Ops Bubar DUN Perak'.

Soal balas di bawah ialah untuk perbicaraan yang berjalan pada 26 hb Ogos 2010.

Apa yang dibangkitkan dalam soal balas di bawah ini dan di sini sebelumnya mungkin boleh menjadi satu bukti tentang polis yang tidak menyiasat kes yang ada di tangan mereka...baca lah...tak siasat, tak siasat, tak siasat....habis buat kerja apa..menganiaya orang saja mungkin....

Soalan : Anda ada lihat semua CD2 tersebut, mereka membantu polis dalam mengawal dan menyuraikan keadaan.

Jawapan : Setuju.

Soalan : Jadi anda setuju anda tidak nampak ada polis-polis membantu mengawal keadaan?

Jawapan : Masalahnya saya nak kata bantu atau tidak......

Soalan : Bukan....soalan saya nampak atau tidak?

Jawapan : Tak nampak.

Soalan : Jadi setuju dengan saya awak tak nampak sebab awak tak semak DVD secara menyeluruh?

Jawapan : Tak pasti.

Soalan : Since jawapan adakah anda menyiasat anggota polis ada tak orang ramai yang bantu polis pada hari itu, siasat atau tidak?

Jawapan : Tidak.

Soalan : Adakah anda siasat ada orang yang diminta oleh polis untuk kawal keadaan?

Jawapan : Tidak siasat.

Soalan : Minggu lepas ada beri keterangan perhimpunan pada 6/2/09 tidak ada permit?

Jawapan : Ya

Soalan : Ingat tak ada anggota-anggota tinggi polis beri kebenaran orang ramai berhimpun?

Jawapan : Tak ada.

Soalan : Adakah anda siasat pegawai polis, senior officers yang hadir pada 6/2/09 adakah mereka beri kebenaran orang ramai berhimpun? Siasat atau tidak?

Jawapan : Saya tidak siasat tapi.....

Soalan : "Stop there" Adakah anda siasat bahawa polis ada beri kebenaran pada orang ramai berhimpun juga berceramah pada hari itu dan polis benarkan?

Jawapan : Saya siasat berpandukan apa yang saya lihat dalam rakaman.

Soalan : Ya , Anda setuju dengan saya bukan saja polis beri berhimpun malah beri kebenaran mereka berucap?

Jawapan : Tak ada.

Soalan : Ada tak kumpulan yang sememangnya berhimpun dan berucap pada hari itu?

Jawapan : Setuju, setuju pada apa yang saya lihat.

Soalan : Dari semua orang yang berkumpul, berhimpun dan berucap, satu demi satu ada tak arahan bersurai dikeluarkan kepada mereka atau tak siasat?

Jawapan : Saya tak nampak.

Soalan : Anda tak nampak sebarang arahan bersurai? Ada tak mereka diberi amaran sekiranya tidak bersurai mereka akan ditangkap kerana enggan bersurai?

Jawapan : Tak ada.

Soalan : Ada tak antara mereka yang berhimpun dan berucap ditangkap kerana enggan bersurai?

Jawapan : Tak ada.

Soalan : Lihat frame 111 jam 4.20pm, adakah ini hari kejadian? Di manakah lokasi?

Jawapan : Berpandu pada frame....di kawasan perkarangan Masjid Ubudiyyah.

Soalan : Di kawasan inilah OKT OKT ditangkap kerana kononnya enggan bersurai?

Jawapan : Setuju.


Soalan : 4.20pm ramai yang berkumpul di perkarangan Masjid, setuju?

Jawapan : Setuju.

Soalan : F 11, 4.21pm berapa orang ada di situ? Lebih dari 10 orang? 200 orang ka? Setuju atau tidak.

Jawapan : Setuju.

Soalan : Di tengah 200 orang ada orang yang pegang loud hailer ada orang yang buat ucapan provokasi.

Jawapan : Apa maksud provokasi.

Soalan : IO (Investigation Officer) tidak faham maksud maksud provokasi, so terpaksalah mainkan semula rakaman. Semasa ucapan-ucapan provokasi ini dibuat ada tak polis di situ? Ada tak anda siasat?

Jawapan : Susah nak cakap.

Soalan : Apa susah-susahnya jawap saja the truth. Awak siasat atau tidak anggota-anggota polis ada di situ?

Jawapan : Tak siasat, yes.

Soalan : Bukan saja berhimpun tapi beri ucapan-ucapan provokatif. Awak tahu siapa budak ini? Ada tak siasat?

Jawapan : Tak.

Soalan : Setuju dengan saya ucapan-ucapan lelaki tersebut mendorong orang ramai berkumpul di situ?

Jawapan : Itu hanya satu pandangan sahaja

Soalan : Lihat gambar, anda siasat siapa dia?

Jawapan : Tadi dah jawab.

Soalan : Tak siasat, tak siasat. Setuju dengan saya tiada seorang di sini pada 6 hb Februari 2009 termasuk penceramah yang provokatif lansung tak ditangkap?

Jawapan : Betul Yang Arif.

Soalan : P 5 Gambar 35 dan 36, setuju dengan saya polis ada gambar close up penceramah di Frame 47, anda tak siarkan gambar penceramah ini di dalam akhbar? Adakah dia seorang mahasiswa?

Jawapan : Saya tidak tahu adakah dia mahasiswa.

Soalan : Sebab tak siasat. Adakah dia OKT hari ini?

Jawapan : Tidak.

Soalan : Ada tak siasat dari pegawai-pegawai yang lain?

Jawapan : Tidak

Soalan : Kenapa orang yang beri ceramah ini tidak ditangkap? Lihat pada jam 4.22pm, adakah ini satu perhimpunan?

Jawapan : Ya.

Soalan : Saya katakan ramai yang berkumpul pada hari itu, ramai yang provokatif tetapi polis menangkap orang yang menolong polis. Ini adalah sesautu yang tidak adil. Saya tanyakan kenapa orang lain tidak ditangkap hanya 13 orang sahaja yang ditangkap?

Jawapan : Mereka ini terlibat dalam perhimpunan haram.

Soalan : Saya cadangkan kepada anda sebagai IO Investigation Officer, tidak ada sebarang tangkapan dibuat walau ada orang ramai berhimpun dan berucap sebab tidak ada keganasan?

Jawapan : Ini saya tidak pasti sebab bukan saya yang menangkap.

Soalan : Adakah anda siasat?

Jawapan : Tidak.

Soalan : Adakah anda tahu bahawa antara OKT-OKT ini yang baling objek atau batu pada orang ramai?

Jawapan : Tidak ada.

No comments: