Monday 1 March 2010

Misi Menyelamat yang tidak seberapa

Rancangan untuk membawa keluar keluarga tahanan ISA seperti di entry yang lepas bertukar menjadi misi yang lain pula. Awal pagi tadi Bashirah menukar fikiran dan meminta saya mengambilnya pada jam 10 pagi kerana anak-anaknya masih tidur ketika itu.

Tapi hampir jam 8.45 pagi saya menerima panggilan stress dari beliau.

"Please, please sister, come to my house now. My friend sent Abdullah to get the bus to school, and now the teacher called saying that Abdullah is not in school,he is somewhere else. I am so worried, please come".

"Okay, okay I am coming, don't worry"...sebenarnya saya pun tak faham apa sebenarnya yang berlaku, tetapi apa-apa pun bernasib baik juga kerana saya memang sudah dalam 'pakaian rasmi' untuk keluar dan bukan hanya pakaian untuk menghantar anak ke sekolah dan kemudiannya pulang ke rumah. Bersyukur juga kerana sekolah Asiah anak saya begitu dekat dengan rumahnya.

Saya menjemputnya di rumah dan kemudiannya beredar menjemput kawan suaminya yang dipinta tolong untuk menghantar anaknya ke tempat bas pada awal pagi tadi.

Oleh kerana kawan suaminya, Abdul Salam ini baru pertama kali melakukan tugas ini maka dia tidak tahu bas apakah sebenarnya yang sepatutnya dinaiki oleh Abdullah anak Bashirah. Oleh kerana driver bas yang telah menerima anak itu juga tidak faham apa yang dicakapkan oleh Abdul Salam maka dia terus menerima anak ini dan diberi satu kad bas yang baru.

Nasib baik sekali lagi dengan ada kad tersebut saya dapat traced di mana anak ini telah dihantar. Rupanya driver bas tersebut mungkin juga menghantar anak ke sekolah international maka dia turut meninggalkan Abdullah ke sekolah yang sama dengan pelajar yang lainnya ke Yemen International School di Lorong Damai, Ampang.

Nasib baik juga terus klik di fikiran saya di mana Lorong Damai tersebut kerana pernah beberapa kali dibawa oleh suami untuk makan makanan Arab di kawasan tersebut, tetapi seperti biasa saya tetap salah jalan, namun saya tetap sampai ke destinasi walau mengambil masa yang lama.

Setelah berjaya menyelamatkan Abdullah dari Annoor International School Ampang, mula pula misi kedua untuk menghantarnya semula ke sekolah sebenarnya di International Modern Arabic School. Bashirah tidak tahu alamat sekolah tersebut, dia hanya tahu ianya berdekatan dengan Bank Negara.

Maka mulalah pula misi mencari sekolah tersebut. Panggilan dibuat ke sekolah tersebut memohon alamat, namun guru yang menjawabnya tidak dapat memberi alamat tepat dan hanya memberi panduan ianya di Jalan Sultan Ismail dan Jalan Sultan Salahuddin dan berdekatan dengan Memorial Tunku Abdul Rahman.

Dengan satu lagi clue yang diberi oleh Bashirah iaitu berdekatan dengan Istana Selangor maka akhirnya sekolah Abdullah berjaya ditemui dan Abdullah selamat dihantar ke sekolahnya.

Guru yang menunggu juga bersyukur dengan kehadiran Abdullah ke sekolah kerana mereka menerima panggilan dari sekolah Annoor tentang kedatangan Abdullah ke sekolah mereka dari lencana yang dipakai di uniform sekolah.

Alhamdulillah....berkali-kali Bashirah dan sahabatnya Abdul Salam mengucapkan Jazakumullah hu khairan kepada saya kerana membantu...

Apa yang saya tahu saya rasa puas untuk membantu...kerana mereka dizalimi...sekiranya ayahnya tidak ditangkap oleh kerajaan Malaysia dan diletakkan di bawah akta yang zalim pasti perkara sebegini tidak berlaku...memang semuanya adalah ketentuan Allah jua..namun perkara yang zalim tetap harus ditentang dan mereka yang dizalimi harus dibantu.

Mereka yang berada di dalam kesusahan dan dizalimi memang lebih mudah untuk terasa lebih tertekan akibat masalah yang menimpa mereka...

...saya sememangnya harus bersyukur dengan segala kemudahan yang Allah kurniakan pada diri, masa, tenaga dan sedikit harta yang membuatkan segalanya lebih mudah. Moga semua tahanan ISA ini dibebaskan dengan segera agar mereka dapat lalui kehidupan mereka seperti biasa.

Bila misi menyelamat pada pagi itu selesai dengan mengambil masa pemanduan hampir sejam setengah saya sekali lagi bersyukur kerana masih berkesempatan untuk ke Hospital Serdang bagi tujuan membantah satu lagi usaha zalim kerajaan terhadap rakyatnya. Bantah penswastaan Hospital Kerajaan.

2 comments:

Anonymous said...

teruskan beramal mulia sedang org-org zalim berterusan dgn perbuatan zalim mereka,nanti di Akhirat kamu dicemburui semua manusia diketika segala amal diperlihatkan kepada tuannya masing-masing.

ummu asiah said...

saudara/ri,

terima kasih...