Friday 8 January 2010

GAMBAR GEREJA DIBAKAR : JAHAT DAN KEJAM, SIAPA DALANG!!!!

Awal pagi tadi bila menerima berita bahawa sebuah gereja telah dibakar di Desa Melawati, tidak pula terdetik di hati untuk ke tempat kejadian. Mungkin terlalu absorb memikirkan untuk pergi Demo di Kedutaan Mesir dan Bangunan Tabung Haji tengahari ini.


Namun bila terkejar-kejar menghantar anak dan ingin terus menaiki LRT ke Ampang terfikir pula untuk singgah ke tempat kejadian yang letaknya lansung tidak jauh dari rumah. Rugi pula tidak pergi dan mengambil pengajaran darinya.


Terus menuju ke tempat tersebut sambil memohon kepastian dari kawan yang juga tinggal di kawasan Desa Melawati.

Sudah ramai wartawan berada di tempat kejadian termasuk juga orang ramai. Saya mengambil peluang beramah mesra dengan mereka yang ada yang terdiri dari penganut Agama Kristian.

Saya memaklumkan perasaan kesal saya terhadap apa yang berlaku. Seorang darinya bertanyakan kepada saya "You as a Muslim, what do you think about this?"

"This is really bad and shouldn't happen, I am sad. Ini mesti sengaja dilakukan. Saya rasa mereka sengaja nak create tense among the people by using this isu of Kalimah Allah". Seorang lagi menyetujui pandangan saya dan berhujah bahawa, dulunya mereka mahu menggunakan isu perkauman, ternyata ianya tidak berjaya.

Seorang lagi menyatakan bahawa "even Tok Guru pun marah".

Saya jawab "ya definitely, cuba tengok di Kelantan, ada juga patung Buddha yang besar dan sesiapa saja boleh mengamalkan agama mereka dengan bebas, dan PAS sendiri bersetuju bahawa Kalimah ALlah boleh digunakan oleh orang bukan Islam."

Terpampang wajah kesedihan di raut muka mereka. Bayangkanlah betapa marahnya kita apabila surau dan masjid kita dirobohkan, begitulah juga perasaan mereka.


Saya memaklumkan bahawa saya terdengar dan terbaca bahawa ada 2 gereja yang dibakar, namun saya dikejutkan dengan berita kemungkina bahwa ada 4 gereja setakat ini telah di bakar!!!!





No comments: